United Airlines: Frankfurt - San Francisco, 11 december 2006

11 december 2006
Na een korte vlucht van Amsterdam naar Frankfurt stond me weer een lange vlucht naar de USA te wachten. Dit keer met United Airlines rechtstreeks naar San Francisco, een vlucht van bijna 12 uur. Na aankomst op de luchthaven moest ik van de Schengen- naar de internationale terminal lopen, een heel eind. Terminal C bleek ook nog eens zwaar in de steigers te staan, en de business lounges waren daar gesloten.

Na ruim een uur in een kale wachtruimte bij de gate te hebben gezeten begon het boarden. Niet via een slurf, maar met de bus. Mensen in een rolstoel en met kleine kinderen konden als eerste in een speciale kleine bus stappen, waarna general boarding voor vlucht UA901 begon. Helaas werd dit niet geregisseerd, waardoor alle passagiers in een keer door de nauwe doorgang naar de bus wilden. Zelden zo'n chaos meegemaakt. Ook geen pre-boarding voor first en business class passagiers.

Enfin, een plaatsje in de eerste bus kunnen bemachtigen en snel naar het toestel op het buitenveld gereden. Vervolgens via een hoge trap de Boeing 747-400 (N118UA) in. Dit toestel was uitgevoerd in het nieuwe United kleurenschema, met een wit/blauwe romp en lichtblauw UA logo op de tailfin. Ondanks dat dit nieuwe kleurenschema alweer ruim een jaar meegaat, lijkt het wel of de meerderheid van de enorme UA-vloot nog in de oude grijs/donkerblauwe kleuren moet vliegen.

Aan boord werd ik na een snelle blik op mijn boarding card naar het bovendek verwezen. Bij United is de first class in de neus van het benedendek, de business class daar direct achter en op het bovendek, terwijl economy de achterste helft van het benedendek inneemt.

Het bovendek is ingericht met 26 stoelen in een 2-2 opstelling. Ik zat op stoel 12H op de tweede rij. Stoelen zijn niet het modernste wat beschikbaar is, maar desalniettemin wel comfortabel. Redelijk gemiddeld voor een internationaal business class product. Raamplaatsen op het bovendek (ongeacht de klasse) hebben altijd het grote voordeel van de grote bagagebakken onder de ramen, waar je alle spullen die je tijdens de reis nodig hebt makkelijk in kwijt kunt. Na het instappen werden de jassen aangenomen en amenity kits, champagne en water uitgereikt.

De vlucht vertrok op tijd, ondanks het gedoe met de bussen naar het toestel. Na de start beleven de lampjes voor de stoelriemen lang aan vanwege het slechte weer. Turbulentie was echter minimaal. De upperdeck business class werd bediend door twee flight attendants, redelijk ruim voor 26 personen. Al snel na de start begonnen de dames met de drank service, traditiegetrouw inclusief champagne en nootjes.

Vervolgens werd het inflight entertainment systeem opgestart. Dit systeem voldoet wat mij betreft niet meer aan de eisen des tijds. Een heel klein (7 inch) schermpje in de armleuning en de keuze uit ongeveer 7 video programma's die op vaste tijden starten. Daarnaast nog wat muziekzenders. Koptelefoon is van redelijke kwaliteit maar heeft geen noise cancellation. Zelf neem ik altijd mijn eigen fantastische noise cancellation koptelefoon (van een bekend Amerikaans merk, type 2) mee. Ook het aanbod aan films viel tegen, maar er is altijd wel iets. Al met al is dit jammer, zeker gezien de lange vlucht.

Een uur later begon de eerste van de twee maaltijdservices. Een warme maaltijd in drie gangen, waarbij voorgerecht en hoofdgerecht van te voren worden opgenomen. Kwaliteit van de maaltijd was prima, met een kleine maar goede wijnselectie. Na de maaltijd werd gevraagd de ramen te blinderen om de mensen wat slaap te gunnen. Tijdens de vlucht werd het buiten nauwelijks echt donker omdat het toestel met het daglicht 'meevloog'.

Enkele uren voor de landing werd een tweede maaltijd geserveerd. Geen ontbijt, maar een soort tweede warme lunch. Gewoon alles in een keer op een plateau, zonder verdere keuzemogelijkheid. Prima te eten. Niet te weinig ook. Met koffie erbij om toch maar wakker te blijven.

Ruim op tijd werd vervolgens de landing ingezet. Pas enkele honderden meters boven de Baai van San Francisco braken we door het wolkendek en al snel raakten we de grond op SFO Airport, zo'n 15 kilometer ten zuiden van de City by the Bay.

Kortom, een prima vlucht. Alles op tijd en een product dat aan de verwachtingen voldoet, zeker gezien de gunstige ticketprijzen op dit moment (ongeveer 2200 euro voor een C-class retour AMS-SFO). Echter vergeleken met andere carriers is dit zeker geen vooruitstrevend of vernieuwend product. Cijfer: 7.

R. Timmermans

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019