Boeing 767

De Boeing 767 is een relatief klein widebodytoestel dat al sinds begin jaren tachtig geleverd wordt. In 2014 werd de laatste passagiersvariant gebouwd, maar dit type vindt nog altijd gretig aftrek als vrachttoestel (en in iets andere vorm ook als militair toestel). Er zijn er nu zo'n 1200 gebouwd en daarmee is het na de Boeing 777, Boeing 747 en Airbus A330 het populairste widebody-vliegtuig ooit. Bij passagiers is de 767 geliefd vanwege de 2-3-2-indeling in Economy Class, waardoor bijna iedereen aan het gangpad of bij het raam zit. Het Amerikaanse Delta Air Lines is wereldwijd de grootste gebruiker van dit type en komt er ook regelmatig mee naar Schiphol.

767-200

  • Capaciteit: maximaal 255 stoelen
  • Gebruikelijke capaciteit: rond de 200
  • Lengte: 48,5 meter
  • Spanwijdte: 47,6 meter
  • Hoogte: 15,8 meter
  • Breedte cabine: 4,6 meter
  • Hoogte cabine: 2,9 meter
  • Motoren: CF6-80 / PW4000
  • Vliegbereik: circa 9.400 kilometer (ER: 12.200 kilometer)
  • Jaartal eerste vlucht: 1981
  • Productie: geëindigd in 2003 (passagiersversie)

767-300

  • Capaciteit: maximaal 328 stoelen
  • Gebruikelijke capaciteit: rond de 250
  • Lengte: 54,9 meter
  • Spanwijdte: 47,6 meter
  • Hoogte: 15,8 meter
  • Breedte cabine: 4,7 meter
  • Hoogte cabine: 2,9 meter
  • Motoren: PW4000 / GE CF6-80
  • Vliegbereik: circa 9.700 kilometer (ER: 11.000 kilometer)
  • Jaartal eerste vlucht: 1986
  • Productie: geëindigd in 2014 (passagiersversie)

767-400ER

  • Capaciteit: maximaal 375 stoelen
  • Gebruikelijke capaciteit: rond de 300
  • Lengte: 54,9 meter
  • Spanwijdte: 47,6 meter
  • Hoogte: 15,8 meter
  • Breedte cabine: 4,7 meter
  • Hoogte cabine: 2,9 meter
  • Motoren: PF4062 / GF6-80C2B
  • Vliegbereik: circa 10.400 kilometer
  • Jaartal eerste vlucht: 2000
  • Productie: geëindigd in 2002

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen