Arnold Burlage: Geen tekst, geen uitleg

Arnold Burlage
10 oktober 2014

Waarom horen of lezen we nauwelijks iets over het tot nu toe duistere spel dat de sjeiks vanuit hun paleizen rond de Arabische Golf spelen met de wereldluchtvaart in het algemeen en de Air France-KLM groep in het bijzonder?

Wat is de betekenis van een nieuwe alliantie die Etihad vanuit het warme Abu Dhabi deze week aankondigde na al tal van eerder genomen belangen en belangetjes in uiteenlopende vaak creperende luchtvaartmaatschappijen, van Air Berlin en Alitalia tot Air Seychelles? Wat betekent dat schaakspel In het wereldluchtruim?

Waarom bleef de al eerder verwachte samenwerking van Air France-KLM met Etihad tot nu toe uit of is die van de baan? Welke rol speelt de gigant Delta uit de VS eigenlijk? Schuilt daarin wellicht de dirigent van dit powerplay en komt vooral het geld en ook de olie uit het Golfgebied?

Extra vreemd wordt in dat licht de deze week bekend geworden overstap van enkele managers van Air France naar…jawel, Etihad. Wat schuilt achter die zorgelijke ontwikkeling? Worden WE omsingeld? Is dan misschien toch sprake van een al maandenlang ontkende uitkoop van KLM uit de Air France Group?

Vragen, vragen, vragen... En de top van Air France en van KLM zwijgt. Geen uitleg over de koers, geen uitleg over het doel, geen concrete bezuinigingsmaatregelen, die noodzakelijk zijn met een slechts aangegeven noodzakelijk maar aanvankelijk ook ontkend bedrag van enkele miljarden. Hoeveel eigenlijk precies? De bemanning - lees de totaal ruim 100.000 medewerkers - van het Frans-Nederlandse luchtvaartsmaldeel mag zelf aangeven hoe die besparingen moeten worden bereikt. Mijn moeder zou zeggen: "Heb je het ooit zo zout gegeten".

De vragen blijven zich alleen maar meer en meer opstapelen. Ook nu weer over een zogenaamd Transavia 2, nadat Transavia Europe als directe aanleiding voor de staking werd geschrapt. Wat is het verschil? Wat is de bedoeling? De Franse aanpak, geen tekst en uitleg om het vervolgens toch wellicht niet te gaan doen. Wat zijn de plannen anno nu en anno morgen?

Dan werd deze week ook nog bekend, dat de pilotenstaking bij Air France een schadepost heeft opgeleverd van ruim 500 miljoen euro. Een half miljard!! KLM-topman Camiel Eurlings liet direct weten dat die in elk geval niet uit de (lege) geldbuidel van de KLM zal hoeven te komen. “We zijn twee aparte maatschappijen met een gescheiden, eigen boekhouding", las ik ergens.

Wat dat betreft was het een echte feestweek rond het 95 jarig-bestaan van de KLM, dus een extra glaasje champagne waard. Tot analisten meldden dat de half miljard wel degelijk op het bordje komt van het moederbedrijf en dus ook de KLM zal raken. Hoe? De vakbonden wachten in spanning op het antwoord op die en al die andere vragen. Voor de boodschap in de feestrede van hun president, dat de KLM alleen maar nog blauwer zal worden, kopen ze voorlopig niets.

Of zou het dan toch…? Zouden de pessimisten dan misschien toch gelijk krijgen, dat KLM de 100 jaar niet haalt? Het zal toch niet waar zijn? Wat hebben al die mislukte en bijna gelukte allianties onze Koninklijke tot nu toe al niet gekost. Alcazar van SAS, Swissair, Austrian en Delta of Northwest Airlines, British Airways (3x), Alitalia en nu Air France. Al die initiatieven hadden één ding gemeen: geen succes!

Alleen de samenwerking op 50/50 basis met het inmiddels door Delta opgeslokte Northwest Airlines was een topper. De joint venture - samen knokken voor winst, samen delen van verlies op de Noord-Atlantische route - gold en geldt nog steeds als lichtend voorbeeld voor de internationale luchtvaartsector. Als Hollanders gingen we wederom voorop als pioniers...Tot we voor een te verwaarlozen bedrag opgeslokt werden door het land van croissants en goede wijn, Calvados en Armagnac. Het land van de haan en het daarbij behorende gedrag. Het kon ook feitelijk niet samengaan met pioniers uit het land van de gracieuze zwaan.

Tot slot dan nog een onbeantwoorde vraag: is Air France-KLM in een vrije val geraakt? De sterk gedaalde beurskoers in de afgelopen week is wellicht het antwoord.

Arnold Burlage
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Frank Oostdam, ANVR
22 jan 2024 - 08:00
20 jan 2024 - 08:00
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
20 nov 2023 - 15:07
Frank Oostdam 2022
17 nov 2023 - 11:36
Benno Baksteen
9 nov 2023 - 11:01
17 okt 2023 - 14:53
17 okt 2023 - 14:06
Daan Lenderink
17 okt 2023 - 10:01
Benno Baksteen
9 okt 2023 - 11:01
Daan Lenderink
30 sep 2023 - 07:54
22 sep 2023 - 11:11
Frank Oostdam, ANVR
20 sep 2023 - 09:51
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen