Arnold Burlage: Geleuter en Laatste kans

17 november 2014

Breaking news…!! Dat zou het in andere landen inmiddels al lang zijn geweest. Sinds het aantreden van dit kabinet zijn bijeenkomsten van de Europese Transportraad tot nu toe nog nooit bijgewoond door staatssecretaris Wilma Mansveld met onder meer de spoorwegen en luchtvaart in haar portefeuille.

In de politieke arena in Brussel wordt daarover met groot onbegrip gesproken. En niet alleen in de politieke arena. Ook in de luchtvaartwereld vraagt men zich af waarom de belangen van Nederland distributieland slechts door een aanwezige ambtenaar worden gediend.

Ook tijdens de recente bijeenkomst van Europese transportministers, vorige week in Rome, schitterde ons land op het hoogste niveau weer door afwezigheid en waren twee ambtenaren de vertegenwoordigers van Nederland Distributieland. Dus weer geen belangrijke onderonsjes, geen afspraken op het hoogste niveau.

Op deze manier blijven bewindslieden onwetend over wat speelt in EU-verband en blijven zij (te) afhankelijk van wat wel en niet vanuit de ambtelijke molens aan kennis doorsijpelt.

Geen wonder dat de transportsector kraakt in alle voegen. Zo ontbreekt bijvoorbeeld een helder transportplan voor de spoor- en luchtvaartsector en feitelijk ook voor havens en wegtransport. Voor de hele infrastructuur van wat ooit Nederland Distributieland de wereld veroverde met transport in alle vormen als cruciale kerntaak.

Op onze wegen worden we inmiddels letterlijk en figuurlijk links en rechts ingehaald door rammelbakken uit Polen, Bulgarije, Roemenië en andere ontwikkelingslanden op transportgebied, Onervaren truckers schieten met instortend materieel vrijwel dagelijks door de vangrail heen met - los van alle persoonlijk leed - alleen maar meer en meer fileleed. Tijd voor actie in Europa, maar daar zijn we dus even niet.

In de luchtvaart is het drama ook compleet. Een overall visie, een beleidsplan ontbreekt. Op beleidsniveau spelen we geen overtuigende, geen zichtbare rol in het streven naar Single European Sky, één Europees luchtruim, dat de luchtvaart alleen aan omvliegen jaarlijks al vijf miljard euro zou besparen.

Een geactualiseerde rol van Schiphol bestaat niet en wordt genegeerd. Een masterplan Mainport 2025, nooit van gehoord. En regionaal luchthaven beleidsplan wordt - als het al bestaat - wekelijks achterhaald, heeft niemand ooit gehoord.

Het enige waarover wordt doorgedramd en doorgeleuterd is het absoluut overbodige en inmiddels ook door vrijwel de hele luchtvaartsector overbodig geachte polderveldje bij Lelystad. Kosten 200 miljoen euro en de eerste tien jaar geen winst.

Geluk bij nog net geen ongeluk, want Lelystad Airport loopt fikse vertraging op, omdat even niet op de milieueffecten is gelet. Zo gaat dat in een land zonder vakministers en staatssecretarissen. Zo gaat het zelfs in een land, waar de staatssecretaris zowel milieu als luchtvaart in portefeuille heeft. De argeloze belastingbetaler, die voor het polderdrama moet dokken, is dus voorlopig even gered. In maart zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten….

Intussen leutert de Tweede Kamer door over andere zaken, Niemand maakt zich zorgen - of weet - dat niet de eerste de beste concurrenten van onze KLM als stofzuigers in ons land bezig zijn passagiers van Schiphol en de KLM weg te kapen. Een rechtstreekse aanval op onze mainport, nota bene één van de turbo’s op de motor van onze nationale economie.

Turkish Airlines, snelst groeiende en ook uitgeroepen tot de beste luchtvaartmaatschap[pij ter wereld, vliegt inmiddels naast Schiphol op Rotterdam Airport en heeft plannen voor Eindhoven en Maastricht. Vueling, de Spaanse prijsvechter verhoogt het aantal vluchten vanaf Schiphol o.a. naar een KLM bestemming als Barcelona en heeft inmiddels ook vluchten aangekondigd vanaf Rotterdam Airport.

Al eerder liet easyJet weten dat het aantal bestemming vanaf Schiphol wordt verhoogd, wil Ryanair vanaf 2015 - volgend jaar !!! - vanaf Schiphol gaan opereren en voert die als Europa’s grootste prijsvechter het aantal vluchten en bestemmingen vanaf Eindhoven ook op. En intussen lonken prijsvechters opnieuw ook weer naar vluchten vanaf Groningen Airport. De maatschappijen uit het Midden-Oosten wordt al helemaal geen strobreed in de weg gelegd. Zie nu weer het groene licht voor Etihad om een belang van 49% te mogen nemen in Alitalia. Is Alitalia daarmee gered of is dit de subtiele springplank voor Etihad om het Europese systeem van binnen uit te hollen? Iets wat de Europese Commissie categorisch niet lijkt te willen inzien. Emirates gooit binnenkort 150 A380's in de strijd (die kosten bij elkaar zo'n 45 miljard euro) naast nog veel meer B777 die naar allerlei kleinere en grotere Europese velden de boel komen leegvissen met staats-gesubsidieerde dumpprijzen. Zij zijn op alleenheerschappij uit en laat niemand zich een rad voor ogen draaien met hun zoetsappige teksten.

We worden omsingeld…..! Over de rol van Schiphol hoeft in veel gevallen niet meer te worden nagedacht. Het lijkt al te laat, tenzij er één minuut voor twaalf nog massieve tegenaanval komt. Van wie? Alleen een hecht pact van politiek en luchtvaartsector, schouder aan schouder, heeft dan misschien nog kans van slagen, mits ook de ministers Henk Kamp (Economische Zaken) en Lodewijk Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) wakker worden en als krijgsheren worden ingeschakeld. De enkeling, die dan misschien nog dwarsligt met een vliegveldje in de zeeklei, heeft dan geen enkele kans meer…..!

Arnold Burlage
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019