Goed en slecht nieuws. Het goede nieuws: Qatar Airways gaat dagelijks op Schiphol vliegen. Na Emirates en Etihad weer een kwaliteitsmaatschappij vanuit de Golfregio. Weer een nieuwe verbinding met de explosief groeiende 'hubs', knooppunten en verbindingen naar de rest van de wereld. Concurrenten niet alleen van de KLM maar dus ook van Schiphol!
Weer meer concurrentie met, voor passagiers, wellicht lagere vliegprijzen naar vele bestemmingen op de aardbol. Wat kan daar nu tegen zijn? Niets. Verontrustend is alleen dat effectieve tegenacties van onze eigen KLM (moeten) uitblijven. Wat wil je ook tegen de nieuwste vliegtuigen en een high class service door lage lonen bemanningen.
Het excuus voor Air France KLM: Crisis. Geen geld, geen lage lonen bemanningen, teveel en te hoge soorten belastingen, geen financieel vangnet van rijke Sjeiks, of voordelige leningen bij de staatsbank en geen luchthaven die 24/7 gebruikt kan worden, want dat mag niet van de omwonenden waarvoor tot overmaat van ramp toch steeds meer woningen in de nabijheid van Schiphol kunnen worden gebouwd.
Op onze goed uitgeruste mainport Schiphol worden de Golfmaatschappijen intussen met alle egards binnengehaald. Zelfs de gebruikelijke bijdragen van miljoenen als marketingkosten van nieuwkomers blijven niet achterwege.
Aan het rondbazuinen van de nieuwe luchtlijnen van de rijke maatschappijen wordt dus ook nog eens meebetaald door Schiphol, nota bene een luchthaven met de overheid als belangrijkste aandeelhouder.
Waarom dat soort en andere vormen van staatssteun aan die maatschappijen wel mag zou met een kritische aanpak van de achterhaalde concurrentieregels maar eens op de politieke agenda moeten komen. Het wordt nu trouwens ook de hoogste tijd, dat staatssecretaris Wilma Mansveld – onder andere luchtvaart - haar recente beloftes in de praktijk brengt om tegen oneerlijke concurrentie te zullen optreden.
Tegelijkertijd gaan onder andere de golfmaatschappijen, maar ook bijvoorbeeld Turkish Airlines als stofzuigers door Europa - Manchester, Birmingham en andere hotspots waar KLM de passagiers tot dusver voor verbindingen op Schiphol ophaalt - worden leeg gezogen. De toekomst van Schiphol is daarom veel minder rooskleurig dan nu nogal eens met onbenul in de politiek en daarbuiten wordt geschetst.
Oneerlijke concurrentie moet worden aangepakt. Wie kan daar nu tegen zijn? Linksom of rechtsom. Of de nieuwe concurrenten worden gehouden aan de EU regels, of de Europese Commissie houdt op met het alleen de Europese maatschappijen onterecht moeilijk te maken met achterhaalde regels.
KLM, de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers ent de andere bonden van luchtvaartpersoneel hameren al lange tijd op het handhaven van eerlijke concurrentie. Wat nu van de Europese Commissie moet en niet mag, blijkt in de praktijk dodelijk te zijn. Het meten met twee maten dus.
Nu wordt een aantal luchtvaartmaatschappijen, niet gehinderd door enige vorm van sociale en fiscale regelgeving, in ons luchtruim geen strobreed in de weg gelegd om hun vliegtuigen met Europese passagiers te vullen. Zo wordt ook onze Koninklijke stap voor stap uitgehold. Onze monden vol van normen en waarden in Europa, behalve als het gaat om de prijzen van vliegtickets. De consument beschermen en de vliegmaatschappijen kapot laten gaan?
Maar wie door alle luxe, pracht en praal van de vriendelijke sjeiks wil heen kijken; weet dat; stewardessen van Qatar Airways, die zo vriendelijk toelachen, worden ontslagen zodra ze zwanger raken, dat staat in de arbeidscontracten. En de Nederlandse overheid? Zou het verlenen van landingsrechten aan dit soort maatschappijen te maken hebben met andere zaken. Laten we eens opletten of er snel uitbreiding plaatsvindt van de activiteiten van Shell in Qatar… Of zou daar werkelijk geen relatie tussen bestaan?
Hoe desastreus op termijn wil je het hebben als niets ontziende maatschappijen uit de regio van duizend-en-één nacht zich aan God noch gebod hoeven te houden. En dan te bedenken dat regeringsvertegenwoordigers, politici en bedrijfsvertegenwoordigers over enkele jaren vrijwel zeker ‘en masse’ in de first class van Qatar Airways zullen gaan genieten op weg naar de WK Voetbal in Qatar. Vast en zeker zullen de vriendelijke sjeiks kwistig strooien met de vliegtuigkaartjes voor een luxe vlucht naar dat ook met veel geld verkregen voetbalevenement. Immers, aan geld bestaat geen gebrek.
Trouwens, niet alleen op weg naar de voetbalshow laten kabinet en politici de KLM dan in de steek. Uit eigen onderzoek blijkt dat ambtenaren van het ministerie van Buitenlandse Zaken - juist, van de publiciteitsbewuste PvdA-minister Bert Koenders - ook meewerken aan de langzame euthanasie van onze eigen luchtvaartsector. Niet alleen in Brussel.
Op weg naar zelfs de Verenigde Staten blijken ambtenaren te reizen met Icelandair, via Reykjavik, vanwege de veel lagere ticketprijzen. Wordt er zo niet keurig op onze belastingcentjes gepast? Of is dit penny-wise pound foolish? Ook naar andere bestemmingen kiest men bewust voor de concurrentie. Zouden Franse overheidsfunctionarissen hun vlagmaatschappij Air France ook zo gemakkelijk links laten liggen?
Minister doe er eens wat aan, dan kom je misschien weer eens op televisie! Geen woorden maar daden, dus, wat staatssecretaris Wilma Mansveld onlangs nog bij verrassing beloofde. Of waren ook dat holle frasen, die de politiek zo ongeloofwaardig maken?
Arnold Burlage
[email protected]