Koningsdag is weer voorbij, en bijna alle mensen die het verdienen hebben volgens de traditie een dag eerder een lintje gekregen. Over het algemeen zijn er weinig piloten die een lintje krijgen, en dat is logisch. Wij worden weliswaar enorm in de gaten gehouden, maar de focus ligt eigenlijk alleen maar op wat we niet goed doen.
Dankzij de zwarte dozen worden de vluchtgegevens en gesprekken in de cockpit geregistreerd en een deel van die gegevens kan tijdens de vlucht al naar het hoofdkantoor verzonden worden. Dat gebeurt bijvoorbeeld als er aan boord iets kapot gaat of wanneer bepaalde waardes worden overschreden. Als wij vlak voor de landing de wielen nog niet hebben uitgeklapt of bijvoorbeeld met een veel te hoge snelheid op de landingsbaan af komen, dan gaat er vanuit het vliegtuig automatisch een mailtje naar de thuisbasis om de chef te waarschuwen voor de gevaarlijke capriolen die we op dat moment uithalen. Je moet dan ook niet vreemd opkijken als je de volgende dag een uitnodiging krijgt om op kantoor even uit te leggen wat er allemaal precies gebeurd is.
Dit systeem werkt natuurlijk fantastisch om de veiligheid van de vluchtuitvoering op ons extreem hoge niveau te houden. Maar als we eens een keer echt alles perfect doen, op het juiste moment de juiste beslissingen nemen en ook nog eens de vlucht afsluiten met een prachtige landing, dan kraait er geen haan naar. Dan gaat er echt geen mailtje met complimenten naar de chef. Ook bij alle trainingen en examens die we ieder jaar weer doen, wordt eigenlijk alleen maar geregistreerd wat we niet goed gedaan hebben. Het enige dat telt is dat je aan de wettelijke en operationele eisen voldoet. Je moet een voldoende halen, aan negens en tienen doen we hier niet. Maar uit mijn eigen jarenlange ervaring weet ik dat het toch echt af en toe voorkomt, dat de mannen en vrouwen in de cockpit uitzonderlijke prestaties leveren, waarvoor een tien of misschien zelfs een lintje op zijn plaats zou zijn. Die zou je bijvoorbeeld kunnen uitreiken op Wereldpilotendag. En laat dat nou toevallig net op 26 april zijn, de dag voor Koningsdag!
Vorige maand was het dus Wereldpilotendag. Ik had er nog nooit van gehoord en volgens mij wordt er ook niet zoveel aan gedaan. De Turkse piloten zijn er in 1912 mee begonnen ter ere van hun beroemde landgenoot Fesa Evrensev, die zijn eerste vlucht maakte op 26 april, onze lintjesregendag. Het lijkt mij een geweldig plan vanaf volgend jaar op Wereldpilotendag, alle vliegers die een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd, ook een lintje op te spelden.