Jan Cocheret: Oorlog en onweer

3 december 2013

Recht voor ons hangen een paar stevige buien. Tijdens de burgeroorlog die het einde van Joegoslavië zullen betekenen, houdt het weer geen rekening met de Hollandse vakantieganger die lekker een weekje wil bakken op Lesbos of cultuur wil snuiven op Kreta. Bij oorlogen en conflicten worden de vliegroutes verlegd. Boven voormalig Joegoslavië is een No Fly Zone ingesteld. De vluchten naar Griekenland gaan daarom via Hongarije en Roemenië of via Italië. Vandaag is het Roemenië. 

Op de radar worden de buien steeds groter en ze liggen precies op onze route. We moeten uitwijken voor het natuurgeweld. Onweersbuien zijn een no go area en sinds de uitvinding van de weerradar kunnen we daar gelukkig ook omheen vliegen. Op het navigatiescherm zie je het buiengebied al honderden kilometers van te voren. De randen van de buien zijn groen en naarmate het onweer heftiger is, verandert de kleur via geel naar rood.

Er is weinig keus, we kunnen alleen maar naar rechts. Het langgerekte buiengebied strekt zicht een paar honderd kilometer uit naar het oosten, richting Oekraïne. We kunnen niet zo ver uitwijken, want iedere minuut extra vliegen kost extra brandstof en een half uur omvliegen zit er vandaag echt niet in. Gelukkig is er wat het weer betreft wel ruimte aan de rechterkant. Ik pak de microfoon: "Sofia Control, request deviation for weather up to twenty miles right of track." De gevraagde twintig mijl brengt ons precies op de grens van Roemenië en de No Fly Zone.

Een eigenschap van onweerswolken is dat ze soms heel snel kunnen groeien. Ook nu is dat het geval. We zullen echt verder naar rechts moeten uitwijken, als we tenminste niet de bui in willen vliegen. En dat willen we zeker niet. Als je een keer het natuurgeweld van de binnenkant van een onweersbui hebt meegemaakt, dan weet je vrij zeker dat je daar nooit meer wilt terugkeren. De extreme turbulentie en de hagelstenen die je met ruim achthonderd kilometer per uur tegemoet zou vliegen maken de keuze simpel. We moeten verder naar rechts. Oorlog of geen oorlog!

Sofia Control begint via de radio dwingend te melden dat we niet verder naar rechts mogen vanwege de No Fly Zone. Niet minder dwingend meld ik terug, dat we weinig keuze hebben. We gaan naar rechts en zullen direct na het onweer weer keurig linksaf sturen naar onze oorspronkelijke route. Na een paar minuten in de No Fly Zone is het leed geleden en kunnen we de buien achter ons laten.  

Boven de Oost-Chinese zee heeft China vorige week een luchtverdedigingszone ingesteld. Ieder vliegtuig moet zich van te voren melden en krijgt al dan niet toestemming om door te vliegen via de opgegeven route. Als ik het goed heb, ontstaan ook in dat gebied regelmatig flinke onweersbuien.

Jan Cocheret
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Frank Oostdam, ANVR
22 jan 2024 - 08:00
20 jan 2024 - 08:00
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
20 nov 2023 - 15:07
Frank Oostdam 2022
17 nov 2023 - 11:36
Benno Baksteen
9 nov 2023 - 11:01
17 okt 2023 - 14:53
17 okt 2023 - 14:06
Daan Lenderink
17 okt 2023 - 10:01
Benno Baksteen
9 okt 2023 - 11:01
Daan Lenderink
30 sep 2023 - 07:54
22 sep 2023 - 11:11
Frank Oostdam, ANVR
20 sep 2023 - 09:51
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen