Jan Cocheret: Patat en slootwater

12 maart 2013

Net als ieder bedrijf dat iets te verkopen heeft, moet ook een luchtvaartmaatschappij zorgen dat ze in beeld blijven. Daarom moet iedere keer weer wat nieuws verzonnen worden. Je kunt bijvoorbeeld aan sponsoring doen. Een voetbalclub, een concert of een golftoernooi, al is dat soms een beetje riskant. Voor je het weet gaat je reputatie naar de knoppen.

Wat tegenwoordig prima werkt, is je voor te doen als wereldverbeteraar. Je steunt als maatschappij een goed doel, iets met de natuur of zo. Als je het helemaal goed wilt aanpakken, dan ga je zelf de wereldverbeteraar uithangen. Dan laat je af en toe een van de motoren van een van je vele vliegtuigen gedeeltelijk op biobrandstof draaien. Afgewerkt frituurvet of misschien zelfs kokosnotenolie, dat klinkt wel lekker milieuvriendelijk.

Op een goeie dag maak je dan een ecovlucht om te laten zien dat het ongelooflijke door jou waargemaakt kan worden. Een straalmotor die op kokosnoten loopt, het is een wonder! Nu loopt een straalmotor op ongeveer alles dat brandt, zelfs op pindakaas, maar dit even terzijde. Het gaat er om, dat je laat zien dat je meedenkt, dat je meehelpt aan het creëren van een betere wereld.

Inmiddels zijn we een jaar of zes bezig met dit soort vluchten en nog steeds gaat er af en toe een ecovliegtuig met veel bombarie de lucht in. Vliegen voor een beter milieu! Ondertussen blijkt er op geen enkele manier een biobrandstof te vinden die qua prijs ook maar een heel klein beetje in de buurt kan komen van kerosine. Dat is op zich niet zo heel erg, want dan betalen we gewoon wat meer. Iedere reiziger heeft er toch wel een verdubbeling van de ticketprijs voor over. Alles voor het milieu, nietwaar?

Wat het allemaal nog lastiger maakt, is het feit dat we het voorlopig op geen enkele manier voor elkaar kunnen krijgen om de enorme hoeveelheden benodigde vliegtuigbrandstof op groene wijze bij elkaar te sprokkelen. De eerstkomende jaren kunnen we zelfs nog niet 1 procent van de benodigde vliegtuigbrandstof produceren en dat tegen een prijs die minimaal vier keer hoger ligt dan de huidige productieprijs van kerosine.

Bij British Airways hebben ze ook zwaar ingezet op de ontwikkeling van nieuwe vloeistoffen. Het probleem dat zij inmiddels succesvol hebben aangepakt, is het lagere kookpunt van water in de ijle vliegtuiglucht waardoor de smaakbeleving wordt aangetast. Samen met theefabrikant Twinings presenteert de luchtvaartmaatschappij tegenwoordig hun nieuwe Signature thee, die de theebeleving in de lucht weer laat wedijveren met die op de grond. Het oude vertrouwde slootwater is daarmee definitief verleden tijd! Kun je eindelijk die vieze smaak wegspoelen.

Jan Cocheret
[email protected]

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019