Jochem Croon: Eerste schot van Benschop

26 oktober 2018

Dick Benschop, de nieuw baas van Schiphol, heeft in het Parool zijn eerste schot voor de boeg gegeven. Een nieuwe start is volgens hem nodig. Ben ik het mee eens. Daarvoor wil hij weer opnieuw in overleg met de omgeving, de politiek en de luchtvaartmaatschappijen.

Onderwerp is vermindering van de groei van Schiphol. Geen snelle groei maar kieskeuriger omgaan met keuze van nieuwe bestemmingen en verbindingen. Naar een nieuwe aanpak en balans. Benschop wil groei in kwaliteit. Hier spreekt een echte politicus. Hij heeft het over groei (vinden de luchtvaartvaartmaatschappijen mooi) die moet afnemen (vinden omwonende fijn). Maar hoe? Het enige wat duidelijk wordt uit het artikel is dat Benschop daarvoor zwaar leunt op de luchthaven Lelystad. Daarmee maakt hij zijn plannen voor de toekomst voorwaardelijk aan het opengaan van deze nieuwe luchthaven in de nu nog stille polder. Een luchthaven die aan alle kanten ter discussie staat en waarvan de opening keer op keer wordt aangehouden. Lelystad zie ik als een exponent van het oude denken, het denken waar Benschop nu juist mee wil breken. Het vasthouden aan Lelystad als oplossing voor Schiphol is ook politiek gevaarlijk.

De inzet in Den Haag is een “verkeerverdelingsregel”, waarmee de overheid actief wil ingrijpen in de vrije-mededinging en vluchten die geen bijdrage zouden hebben aan de “netwerkkwaliteit” vanaf Schiphol dirigeren naar Lelystad. Waarmee in feite de vakantieganger naar de polder moet. Vooralsnog is deze verkeerverdelingsregel door de EU-commissie afgekeurd. Het was ook te verwachten. De regel discrimineerde tussen bestemmingen en type luchtvaartmaatschappij en dat is in strijd met Europese wetgeving. De in allerijl door minister Van Nieuwenhuizen ingediende aangepaste versie gaat het denk ik ook niet redden. Nu is er een onderscheid voor verdeling gemaakt tussen “transfer” vluchten en “point to point” vluchten. Dit lijkt wellicht een meer objectief onderscheid, maar zal indirect weer discriminerend zijn naar bestemming en type luchtvaartmaatschappij.

Lelystad blijft maar overal blaren trekken. De coalitiegenoten D66 en ChristenUnie staan voortdurend op de rem. Volgens D66 mag er zelfs geen investering in de luchthaven Lelystad plaatsvinden indien er geen verkeerverdelingsregel is.

Hoe hier als Schiphol-baas uit te geraken? Wellicht is Lelystad helemaal niet nodig en kun je volstaan met Schiphol. Dat kan alleen indien je echt weet door te pakken met “groei in kwaliteit”. Kwaliteit zie ik dan als duurzame groei. De enige echte beperking voor Schiphol is het milieu in de vorm van geluidproductie. De maximaal toegestane geluidsuitstoot bepaalt de capaciteit aan het aantal vliegbewegingen. Dus hoe stiller het vliegtuig hoe meer capaciteit er beschikbaar komt. Ik heb het al eerder gezegd. Beloon de investering door luchtvaartmaatschappijen in stillere (en milieu-efficiëntere) vliegtuigen. Geef vluchten met de nieuwste toestellen voorrang op Schiphol en je realiseert kwaliteit in groei.  

Jochem Croon
Luchtvaartjurist en specialist voor de luchtvaartsector
[email protected]

Jochem Croon is onafhankelijk luchtvaartjurist en adviseur voor de luchtvaart. De columns schrijft hij zonder last en op eigen titel. Onder zijn cliënten bevinden zich zowel traditionele maatschappijen als leisure en low cost maatschappijen..

Deze column verscheen eerder in Luchtvaartnieuws Magazine. Lees iedere maand zijn nieuwste column in het magazine. Word hier abonnee.

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2018