Truus en Aalt

Marc Litjens
27 mei 2024

Met hun ellebogen ontspannen op de fris gelakte reling van het grootste en nieuwste cruiseschip ter wereld, genieten Truus en Aalt van de lentezon die op hun rug schijnt. Voor hen ontvouwt zich een adembenemend schouwspel: de majestueuze rots van Gibraltar glijdt langzaam voorbij. De Icon of the Seas is onderweg van Rotterdam naar Cyprus, waar hun tweede huis staat.

extra add 1ste alinea: 
1

Omdat de Veluwerandmeren waaraan ze wonen te ondiep zijn, zou Amsterdam een uitstekende vertrekhaven voor ze kunnen zijn. Maar elitair Amsterdam laat geen cruiseschepen meer toe. Rotterdam, de stad van opgestroopte mouwen en niet lullen maar poetsen, is hun vertrekpunt geworden.

Dit nieuwste cruiseschip vervoert 7600 mensen, 2350 bemanningsleden, 44 restaurants, een casino, theater, zwembaden, bars, lounges en nog veel meer. Dit alles moet wel vervoerd en aangedreven worden met motoren die een slokje lusten. Passagiers genieten van de vele faciliteiten en het vertier aan boord.

Waarom kiezen Truus en Aalt voor een cruise van Rotterdam naar hun huis in Larnaca? Zeventien dagen op een schip, terwijl een vliegtuig er maar vier uur over doet. Veiligheid: 99,99 procent! Brandstofverbruik: ongeveer 1 liter op 30 kilometer bij een snelheid van 850 kilometer per uur. Slechts zes bemanningsleden en eten en drinken voor alleen de heen- en terugvlucht aan boord.

Het oude verliefde stel heeft hun leven lang hard gewerkt en belasting betaald, en wil nu genieten op de manier zoals zij dat wensen. Ze hebben de vrijheid om te kiezen hoe en waar ze op vakantie gaan. Waarom zouden ze dat niet doen?

Als het aan de Amsterdamse Elite ligt (AE), of aan Extinction Rebellion (ER, niet XR), dan mogen ze met een zeilboot op de Randmeren zeilen of met de fiets, tussen de wolven door, de aangelegde Veluwse natuur verkennen.

Natuurlijk is de branche van "grote pleziervaart" er louter en alleen voor de fun. Maar is dat niet het geval met veel meer transportmiddelen? Autotoertochtjes met Aston Martins, met sloepen rondvaren, de vereniging van ronkende motoren en heren in leren broeken, waterskiën, rally’s rijden. Zo kunnen we nog veel meer verzinnen waarbij men brandstof gebruikt ter vermaak en voor het plezier. Is dit verboden? Als het aan de AE en ER ligt graag vorige week nog.

En hoe zit het met de luchtvaart? Vakanties naar de Canarische Eilanden met het vliegtuig zijn populair. Luchtvaart is echter niet alleen voor plezier. Zieken bezoeken, gezinsherenigingen, bruiloften en belangrijke reizen zijn enkele van de vele noodzakelijke redenen om te vliegen. Maar ook het bezoeken van een congres door milieuwetenschappers. Of door artsen die meer willen weten over die nieuwe behandeling. De mondkapjes van Sywert die ingevlogen moeten worden vanuit verre landen omdat wij ze niet hebben. Corona heeft ons geleerd dat face-to-face-contact onmisbaar blijft, en soms is luchttransport ook de enige optie voor urgente goederen.

Dan is luchtvaart ineens niet meer louter en alleen fun. Het is een zeer belangrijke infrastructuur die bijna alle landen van de wereld koesteren en laten expanderen. De luchtvaart stelt ons in staat te doen wat we nu doen. En de vliegtuigen zijn in de loop van de jaren stiller en zuiniger geworden. In de toekomst zal dit nog verder verbeteren.

Of je nu met de ferry naar Vlieland gaat of met het vliegtuig naar Vietnam. Mogen wij, net zoals Truus en Aalt, kiezen en genieten in vrijheid? Net zoals de rest van de wereld?

Zo, dat moest ik even kwijt.

Marc Litjens

Extra advertentie tonen: 
1

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen