De Tweede Kamer heeft besloten dat Lelystad Airport dicht moet blijven. Lelystad zou echter de leisure-uitwijk voor Schiphol zijn. Daarover staat niets in de motie, en daar krijg ik jeuk van. Hetzelfde geldt voor de stoere taal van Schiphol-topman Ruud Sondag. Die stelde voor om Schiphol ’s nachts te sluiten. Afgezien van het feit dat Schiphol daar niet over gaat, is het ook een beetje een goedkoop verhaal. Want waar moeten die vluchten dan heen? Eindhoven of Rotterdam zijn ’s nachts ook dicht.
Stel, je krijgt als airline ’s avonds op weg naar Schiphol een half uur vertraging: moet je dan om 22.00 uur op bijvoorbeeld Samos nog even voor 180 man een hotelletje regelen? Of uitwijken naar Düsseldorf en midden in de nacht met bussen naar Schiphol, en de volgende dag alsnog even doorvliegen naar Schiphol? Niet goed voor het milieu en je schuift de geluidsoverlast op de stoep van een andere airport, hoe aardig is dat?
Waar moeten bij een nachtsluiting die vroege ochtendvluchten trouwens heen? Die pers je tussen 7.00 en 9.00 uur in het huidige tjokvolle schema er niet even tussen. Leisurevliegers maken twee tot drie slagen per dag. Als dat niet meer kan, wordt vliegen echt stukken duurder en kunnen vliegtuigen veel minder efficiënt worden ingezet; ook niet goed voor het milieu.
Miljoenen Nederlanders gaan met het vliegtuig op vakantie. Als je 47 weken per jaar aan het straten maken bent of in de thuiszorg zit, wil je er wel even een paar weken tussenuit. Even de zon opzoeken, bijkomen met gezin of vrienden zodat je er weer tegenaan kan. Gaan we dat voor hen onmogelijk maken zodat alleen nog de happy few naar Ibiza kan?
Er zijn miljoenen Nederlanders die met veel plezier gebruik maken van Schiphol. Zij mogen echter niet meepraten in de Maatschappelijke Raad Schiphol. Alleen omwonenden en milieuorganisaties bezetten de zetels in de MRS.
De protesten van omwonenden houden overigens echt niet op bij 25 procent minder geluid of 50 procent minder nachtvluchten. Een onderzoek van het RIVM uit 2023 liet zien dat omwonenden in 2020 meer last hadden van vliegtuiggeluid dan in 2002. Dat wil zeggen: bij dezelfde hoeveelheid geluid gaven meer omwonenden aan ernstige hinder en ernstige slaapverstoring te ervaren. Het zit dus niet in het geluid maar in de verminderde tolerantie ten aanzien van ervaren overlast. Dat zie je trouwens ook in andere sectoren in Nederland.
De capaciteit op Schiphol is beperkt en nieuwe vliegtuigen zijn soms tot wel 50 procent stiller. Met het schoner/stiller/zuiniger-plan steekt de luchtvaartbranche echt de nek uit en wordt een handreiking gedaan naar de politiek en omwonenden.
Voor de luchtvaartsector is het de plicht om mooie vakanties aan te bieden die steeds schoner, stiller en zuiniger worden. Dit verhaal, inclusief verminderde overlast in de nacht voor omwonenden, moeten we echt met elkaar uitdragen en duidelijk maken dat Schiphol niet louter wordt gezien als herrieplek, maar als startpunt van broodnodige vakanties voor rust, ontspanning, bezoek aan familie/vrienden en onvergetelijke ervaringen die het leven verrijken.