Piloten waarschuwen voor brandstofbeleid Ryanair

28 december 2012 - 15:06

AMSTERDAM - De Europese organisatie voor verkeersvliegers ECA onderzoekt in hoeverre luchtvaartmaatschappijen hun piloten onder druk zetten om met minder brandstof te vliegen. Dat zei voorzitter Nico Voorbach in reactie op een uitzending van het KRO-programma Reporter, die vrijdagavond wordt uitgezonden.

In het programma zeggen vier piloten van Ryanair dat ze onder druk worden gezet om zo min mogelijk te tanken. Hiermee zou het bedrijf geld willen besparen. In Reporter luiden ze de noodklok. "Ik hoop dat er geen crash nodig is om iedereen wakker te schudden", zegt een van hen in het programma.

"Dat is verontrustend", zegt Voorbach. "Gezagvoerders moeten altijd onafhankelijk besluiten kunnen nemen over veiligheid." Het is volgens Voorbach veiliger om altijd met extra brandstof te vliegen in het geval van vertraging of slecht weer, zodat piloten kunnen uitwijken of langer in de lucht kunnen blijven. "Dat geeft piloten de tijd om na te denken en beslissingen te nemen." De wettelijke eis is dat vliegtuigen genoeg brandstof aan boord hebben om minimaal een halfuur langer in de lucht te blijven als dat nodig is.

De European Cockpit Association (ECA) heeft de verhalen over vliegen met minder brandstof ook over andere luchtvaartmaatschappijen gehoord.

Ook de Nederlandse Vereniging van Verkeersvliegers maakt zich zorgen. "Het is schokkend", benadrukt voorzitter Evert van Zwol. "Collega's voelen zich onder druk gezet om dingen te doen die ze eigenlijk niet willen." Hij roept op tot een diepgravend onderzoek.

Valencia
Er ontstond commotie over het brandstofbeleid van Ryanair na een incident in Spanje. Eind juli vroegen in Valencia drie piloten van Ryanair met spoed voorrang om te mogen landen. De toestellen hadden Madrid als bestemming, maar konden daar vanwege slecht weer niet landen. Daarop werd besloten uit te wijken naar Valencia.

Uit een onderzoek van de Ierse luchtvaartautoriteiten (IAA) kwam naar voren dat de Ryanair-piloten volgens internationale regels hadden gehandeld. Er was voldoende brandstof getankt en ook was bij de landing in Valencia nog voldoende kerosine in de tanks aanwezig.

Volgens de IAA wordt Ryanair voortdurend blootgesteld aan uitgebreide inspecties en zijn de veiligheidstandaarden van de maatschappij gelijk aan die van de meest veilige maatschappijen van Europa.

Ryanair is op basis van het aantal vervoerde passagiers per jaar de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa. Dit jaar komt het bedrijf uit op ongeveer tachtig miljoen passagiers.

Ryanair niet in overtreding rond noodlandingen in Valencia (members)


(c) Reismedia / ANP

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen