Eind 2022 besluitvorming over CO2-plafond voor luchtvaart

Schiphol
21 september 2021 - 16:46 | Door: 
onze redactie
| Foto: Schiphol

DEN HAAG - Eind 2022 staat in Nederland politieke besluitvorming gepland over de vormgeving van een CO2-plafond voor de luchtvaart. Dat staat in de dinsdag gepubliceerde Rijksbegroting 2022 voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het CO2-plafond moet van toepassing worden op de internationale luchtvaart vertrekkend uit Nederland. “Gekeken wordt naar een plafond waarbij de toegestane CO2-uitstoot van nationaal niveau wordt vertaald naar de luchthavens. Zo wordt CO2 kaderstellend voor verdere groei”, aldus het ministerie.

Volgens een aangenomen motie van kamerleden Paternotte (D66) en Stoffer (SGP) mag bij de invoering van een CO2-plafond voor de luchtvaart het plafond niet hoger zijn dan de emissies van de hoeveelheid uitstoot van de vanuit Nederland vertrekkende vliegtuigen in 2019. Ook mag het plafond in 2030 en 2050 niet hoger zijn dan de doelstellingen in het Ontwerpakkoord Duurzame Luchtvaart.

Het ministerie schrijft in de Begroting 2022 dat Nederland actief inzet op een “betekenisvolle bijdrage” door de internationale luchtvaart aan het klimaatdoel van Parijs. In dat kader wordt eind 2022 tijdens de driejaarlijkse ICAO-vergadering gesproken over het effectieve CO2-compensatie- en reductiesysteem CORSIA, ofwel het Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation.

De Europese Commissie onderzoekt de mogelijkheid om op Europees niveau een bijmengverplichting voor de luchtvaart in te voeren. Op nationaal niveau is afgesproken dat in 2030 veertien procent van de luchtvaartbrandstoffen voor in Nederland een duurzame herkomst heeft. “Hiertoe dienen zowel het nationale als  het Europese beleid in 2022 verder uitgewerkt en geïmplementeerd te  worden.”

Extra advertentie tonen: 
1
extra add 1ste alinea: 
1
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen