Aeroflot: Mumbai - Moskou, 28 oktober 2007

28 oktober 2007
Vanwege een staking bij Air France werden we bij aankomst op de luchthaven van Mumbai omgeboekt op een vlucht met Aeroflot. In plaats van via Parijs vlogen we nu via Moskou Sheremetyevo naar Dusseldorf. De eerste vlucht vond plaats met een Boeing 767-300ER (VP-BWV) van Aeroflot. Dit toestel is gebouwd in 1991 en is in 2005 door Aeroflot overgenomen van Eva Air.

Rond 3 uur 's ochtends ging de incheckbalie voor vlucht SU566 open en binnen 10 minuten stond er een lange rij. Zoals altijd op Indiase luchthavens worden eerst de koffers die in het ruim gaan gescand en verzegeld met een plastic tape. Pas daarna kun je in een volgende rij aansluiten voor het daadwerkelijke inchecken.

Omdat we met ons gezin zo weinig mogelijk tijd in de rij wilden staan splitsten we ons op en gingen in beide rijen staan. Deze taktiek werkte goed en zorgde dat we binnen een half uur onze boarding cards in handen hadden. Vervolgens vulden we de departure cards in en gingen we door de douane.

Daarna wordt je boarding card gecontroleerd en ga je door security. Bij de security check in India krijg je officieel uitziende stempels op je boardingcard en op de labels die aan je handbagage moeten zitten. Daarna kun je naar de wachtruimte.

De vlucht begon redelijk op tijd met boarden. Het vreemde is dat je
boardingcard bij een algemene deur wordt gecontroleerd en je vervolgens zelf maar moet kiezen in welk vliegtuig je stapt. Uiteraard checkt de bemanning bij de deur nog wel of je wel op de juiste vlucht zit. De Boeing 767 was denk ik voor 85 procent gevuld, waardoor we met ons gezin van 4 personen 5 stoelen hadden.

Het toestel had twee klassen. Voorin zo'n 30 business class stoelen
in een 2-2-2 opstelling en achterin de economy class met een 2-3-2
opstelling in één grote cabine, niet onderbroken door tussenschotten of een pantry. Daarnaast zijn de bagagebakken in het midden erg hoog geplaatst (maar dus ook wel klein), waardoor de cabine een erg ruimtelijke uitstraling heeft.

Onze rij 29 zat in het midden van de cabine, net achter de vleugel. Stoelen zijn fel blauw met oranjerode hoofdkussentjes. De stoelen zijn erg dik en vrij dicht op elkaar geplaatst, wat de beenruimte niet ten goede komt. Wel luxe lederen bekleding.

Vlucht vertrok zo'n 20 minuten te laat van de gate, wat volgens de captain kwam door de drukte op de luchthaven. Nadat we van de gate waren weggeduwd duurde het door deze zelfde drukte uiteindelijk nog ruim 40 minuten voordat we het luchtruim kozen. Vanwege het terugzetten van de klok kwamen we echter een kwartier te vroeg in Moskou aan. De route leidde ons over India, Pakistan, dan met een vreemde boog om Afganistan heen naar Iran en over Georgië en de Kaspische Zee naar Moskou.

Inflight entertainment in dit toestel is van het antieke soort. Ouderwetse CRT monitoren in het plafond van bijzonder slechte kwaliteit. Na het opstijgen deelt men oortelefoontjes uit die met een dubbele stekker in de leuning van de stoel passen. Er is keuze uit één enkele Russische film, die tijdens de 8 uur durende vlucht niet meer wordt herhaald. Daarnaast zijn er 5 of 6 muziekkanalen die door het slechte materiaal echter nauwelijks goed te horen zijn. Kortom: het is eigenlijk zonde van het gewicht van al deze apparatuur, want er valt niet serieus gebruik van te maken.

Tijdens deze vlucht kregen we eerst een diner (rond half 9 's ochtends) gevolgd door een ontbijt zo'n anderhalf uur voor aankomst in Moskou. Keuze bij diner was kip of vis en eigenlijk niet eens zo slecht. Ontbijt bestond uit een droog cakeje met koffie.

Cabinepersoneel was niet erg vriendelijk en liet zich ook niet vaker dan noodzakelijk zien. Toiletten aan boord ware ronduit smerig.

Na aankomst op de hub van Aeroflot in Moskou Sheremetyevo werden we
getrakteerd op een typisch staaltje Russische onverschilligheid en
onvriendelijkheid, dat prima past bij deze zeer ouderwetse en ongezellige luchthaven.

Kortom: Ondanks dat Aeroflot met westers materiaal vliegt, biedt het geen westers comfort en biedt het een product dat in de jaren 80 prima kon, maar nu volledig achterhaald is.

Cijfer voor deze vlucht: 5

R. Timmermans

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen