Air Berlin/Spanair/Air Europa/Clickair: tour de Spain, 26 oktober 2007

26 oktober 2007
Als verjaardagscadeau voor mijn oom (een fanatiek luchtvaart enthousiast) het laatste weekend van oktober een 'rondje Spanje' gedaan met vier verschillende luchtvaart-maatschappijen. Hierbij het verslag. Vrijdagavond 26 oktober met de laatste trein naar Schiphol om ruim op tijd in te kunnen checken voor vlucht AB9264 met vertrektijd 05.00 uur richting Palma de Mallorca. Om een uur of 4 richting gate M1, waar de Boeing 737-800 gereed was voor de instapprocedure.

Het nadeel van de M-pier is dat de horecavoorzieningen erg beperkt zijn. Aan boord van de 738 bleek het toestel voor amper een kwart gevuld. Dat betekende een zee aan ruimte en volop mogelijkheden het gebrek aan slaap enigszins in te halen. Bij binnenkomst een gratis krant, maar verder geen gratis inflight service. De vlucht verliep rustig, de stoelen zaten heerlijk en in een mum van tijd zette het
toestel voet op Spaanse bodem.

Na een korte stop op Mallorca vervolgden wij om 10.40 onze trip met Spanair (JK5711) richting Barcelona. Na reeds via internet te hebben ingecheckt, konden we zonder problemen doorlopen naar de gate, maar alles dat verscheen: geen toestel van Spanair. Het aanwezige grondpersoneel hulde zich in stilzwijgen. Om half 12 verscheen dan eindelijk een MD-87. Ook dit toestel was bij lange na niet vol - ik schat een kleine 50 passagiers - waardoor we om 12.15 uur het luchtruim kozen.

Behalve een glimlach van de Spaanse stewardessen geen gratis aanboordservice. Na een mooie vlucht over Mallorca, de Middellandse zee en de oostkust van Spanje landden we rond 12.50 op El Prat.

De rest van de dag spendeerden we in Barcelona: de Ramblas, Sagrada Familia, Park Guëll en de altijd gezellige haven.

Zondagmorgen, half 5 ging de wekker. Een taxi bracht ons op dit vroege tijdstip naar het vliegveld, waar we incheckten voor vlucht UX5150 naar Sevilla. Met een bus werden we naar het toestel van Air Europa gebracht, een Boeing 737-800. Het toestel zag er brandschoon uit en was voorzien van titels die refereerden aan het tennistoernooi van Madrid. Keurig op tijd vertrok het toestel in zuidelijke richting. Wat me opviel was dat het er bij Air Europa allemaal wat beter georganiseerd uitzag dan bij Spanair. Wellicht een gevolg van de aansluiting bij SkyTeam? Geen maaltijden aan boord, wel prima stoelen, acceptabele beenruimte en een prima verlopen vlucht. Om 8.15 zondagmorgen landden we in Andalusië.

Omdat we zonder ruimbagage reisden, zaten we om 8.45 in de bus voor een paar uurtjes Sevilla. Een heerlijke stad, prima temperatuur (25 graden) en volop cultureel erfgoed. Met name de kathedraal middenin de stad is imposant!

Om half vier meldden we ons weer op het vliegveld om in te checken voor vlucht XG1204, met een Airbus 320 van Clickair weer richting Amsterdam. Keurig op tijd stegen we op, een knappe prestatie omdat het toestel tot de nok toe gevuld was. Blijkbaar is Sevilla-Amsterdam een populaire route. Geen wonder dat ook Vueling het binnenkort op deze route gaat proberen. Deze vlucht verliep zeer stabiel, hoewel een paar dingen me tegenstonden: de prijzen van het etenswaar aan boord liggen ruim boven die bij de concurrentie en de beenruimte is echt spectaculair klein. Zeker op een vlucht van 2 1/2 uur is het onacceptabel! Ik weet nu hoe een haring in een ton zich voelt.

Keurig op tijd landden we op de Polderbaan, waarna we na een
rondrit door Noord-Holland na een kleine 20 minuten bij de B-pier van boord gingen.

Het was een superweekend, met heerlijke vluchten, mooie steden en prima weer.

De cijfers:

Air Berlin: een 9.
Spanair: een 6,5
Air Europa: een 8.
Clickair: een 7.

R. van Dijk

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020