AirBaltic: Kiev-Riga-Vilnius, 3 juli 2007

3 juli 2007
Na anderhalve dag werken in Kiev vloog ik op dinsdag 3 juli van Kiev naar Vilnius, via Riga, met AirBaltic. Zoals vaak op vluchten binnen Europa vloog ik nu ook weer Economy. AirBaltic vliegt de route sinds 4 juli ook direct, helaas net een dag te laat voor mij. Ik was een beetje aan de vroege kant op de luchthaven van Kiev en de check in balie voor de vlucht naar Riga was nog niet geopend. Had ik mooi de tijd om een lekkere lunch te genieten.

Na de lunch in de centrale hal van Borispol Airport, dat mij altijd een beetje doet denken aan een druk treinstation, was de incheckbalie inmiddels geopend.

Zoals altijd met inchecken, sta ik me dood te ergeren aan het feit dat het altijd lang duurt voordat de mensen voor je ingecheckt zijn, terwijl je zelf binnen één minuut klaar bent. Laat mij maar gewoon inchecken via een kiosk of via internet, maar beide opties waren niet beschikbaar. Al snel liep ik met mijn bagage en boarding passen voor beide vluchten naar de vertrekhal, om aan te sluiten in de rij voor de douane. Na het beantwoorden van de standaard vraag bij vertrek uit de Oekraïne ("Sir, how much money do you have on you?") kreeg ik benodigde stempels om dit land weer te kunnen verlaten.

De vlucht naar Riga vertrekt vanaf het nieuwe gedeelte van de luchthaven, waar je eerst door de veiligheidscontrole moet waarna je in een centrale hal komt met een stuk of 5 gates zonder airbridges. Ik ben altijd verbaasd over het verschil in controles op de verschillende luchthavens in Europa: in Engeland moet je bijna heel je koffer uitpakken en vaak ook een groot deel van je kleren uittrekken, hier in de Oekraïne nemen ze het allemaal niet zo nauw. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik prettiger vind.

Voor de vlucht naar Riga (vlucht BT403) zet AirBaltic een 737 in, een 737-500 om precies te zijn. Na een kort ritje met de bus naar het vliegtuig snel aan boord om aangenaam verrast te worden dat ik een stoel bij de nooduitgang gekregen had. In de 737-500 zit maar één luik in het midden en voor dit luik zit een rij met maar twee stoelen. Dit had als gevolg dat ik geen stoel voor mij had en dus bijzonder comfortabel zat met bijna één meter beenruimte.

Het toestel was voor ongeveer half vol. Al snel ging de deur dicht en vertrokken we richting startbaan, die gemaakt is van betonplaten. Niet het meest comfortabele type startbaan, maar al snel zaten we in de lucht en na een lange linkerbocht, ging het stoelriemen vast lampje uit en klommen we door naar onze kruishoogte.

Het vriendelijke cabinepersoneel deelde een menu uit: op deze vlucht alleen betaalde service. Toch, 3,5 euro voor een bak thee en 7-up samen is heel betaalbaar. Na ongeveer een uur vliegen hield de piloot het standaard verhaaltje (vlieghoogte, buitentemperatuur, snelheid en resterende vliegtijd). Op dat moment vlogen we langs Vilnius, mijn eindbestemming voor vandaag. Jammer genoeg was het wat bewolkt en was er niets van deze stad te zien.

Na een nette daling en een mooie bocht over de Golf van Riga, was ik keurig op tijd op de luchthaven van Riga. Ik verbaas me over vreemde uitstap procedure. Ondanks dat er een airbridge was, moest ik toch via een trap het toestel uit. Mensen van wie Riga de eindbestemming was, moesten over het platform naar de aankomsthal lopen. Voor transitpassagiers stond een bus klaar om ze naar de transithal te brengen. Toen iedereen uitgestapt was, werd de airbridge alsnog aangesloten voor de volgende vlucht van het toestel naar Kopenhagen. In de transithal, moest ik wederom door een veiligheidscontrole. Deze keer moesten mijn laptop en het zakje met vloeistoffen wel los op de band door de scanner.

Ik had nog meer dan voldoende tijd voor de vlucht naar Vilnius, dus kocht een lekker biertje en zocht een plekje met uitzicht op de startbaan. Niet heel druk en voornamelijk 737's en Fokker 50's. Er stond wel een prachtige zakenjet op het platform, helaas moet ik u het type schuldig blijven.

Na een half uurtje wachten begon het instappen voor de vlucht naar Vilnius (BT343), die uitgevoerd zou worden met een Fokker 50. Na een klein wandelingetje over het platform (dat zouden ze echt op meer luchthavens moeten doen, hetzelfde stukje moet ik zeer geregeld ook middels een bus overbruggen) aan boord. Het toestel was ongeveer 60% gevuld en ik was niet helemaal tevreden met mijn plek (gangpad plaats onder de vleugel). Nog voor de start mocht ik ergens anders gaan zitten. Nu had ik rij van 2 voor mezelf, zodat ik mijn benen nog een beetje kwijt kan. Ik vind de Fokker 50 een heerlijk toestel en we waren snel onderweg naar Vilnius. De steward kwam langs met wat drinken, waar deze keer niet voor betaald moest worden.

Zo vreemd, twee vluchten met dezelfde maatschappij en beide vluchten bieden een ander service concept. Dat er tussen maatschappijen verschillen zijn, dan snap ik. Maar dat er binnen één maatschappij zo'n verschil kan zijn, dat snap ik niet. Of op elke vlucht betalen voor het drinken, of op geen enkele vlucht, dan weet je in elk geval waar je aan toe bent.

Na 45 minuten stond het toestel alweer aan de grond in Vilnius. Momenteel wordt er heel hard gewerkt aan de luchthaven en omschrijving bouwput is de enige juiste omschrijving voor de luchthaven op dit moment. De bus stopt vlak bij de douane. Na een snelle controle kon ik met mijn bagage gelijk doorlopen naar de aankomsthal, waar een taxi klaarstond. Op menig treinstation moet je verder lopen, zelfs Rotterdam Airport doet groot aan vergeleken met de luchthaven van Vilnius.

Ik geef een 7 voor de eerste vlucht en een 8 voor de tweede vlucht. Beide vluchten keurig op tijd, verschil komt door het verschil in service concept.

M. de Neef

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020