ArkeFly: Amsterdam - Punta Cana, 9 september 2011

4 januari 2012

Op donderdag 9 september 2011 vlogen wij met ArkeFly naar Punta Cana. Omdat het een vlucht is van meerdere uren hadden wij besloten om te vliegen in de premium comfort class. Ook hou ik ervan om op de eerste rij te zitten en had hier dus stoelen voor gereserveerd. Ondertussen is het in de luchtvaart gebruikelijk om hier kosten voor te berekenen, maar dat is tot daar aan toe.

Aangekomen op Schiphol kregen we toch andere stoelen toegewezen in het vliegtuig. De reden hiervoor kon de vrouw bij de incheckbalie ons niet geven. We werden doorverwezen naar de servicebalie van ArkeFly. Hier werd ons verteld dat er een ander vliegtuig van ArkeFly werd ingezet en dat we ons geld voor de reservering terug zouden krijgen. Stoelen op de eerste rij kon ze ons niet geven. Op dit geld hebben we echter weken moeten wachten.

Drie kwartier voor vertrek begonnen we netjes met boarden. Er was echter een probleem. Er stond helemaal geel vliegtuig bij de gate. Toch moest iedereen door de beveiligingspoorten, want het vliegtuig zou spoedig komen. Nadat bijna iedereen door de beveiliging was gekomen kregen we een gatewijziging. Met ongeveer 270 man moesten we van de G-pier naar de D-pier. Bijna heel Schiphol over dus. Aangekomen op de D-pier stond er wel een vliegtuig van ArkeFly klaar, echter mochten we nog niet boarden. We hadden minimaal een uur vertraging. Na een uur kwam iedereen terug en kregen we te horen dat we nog niet mochten boarden. Dit omdat het vliegtuig nog niet gereed was. Of ze hier nog niet genoeg tijd voor hadden gehad.

Stoelnummers
Uiteindelijk begonnen we dan toch met boarden. De stoelindeling kwam alleen totaal niet overeen met de stoelnummers die op de boardingkaart stonden. Iedereen mocht daarom een plekje kiezen (het leek Ryanair wel). De stoelindeling kwam echter wel overeen met het vliegtuig waar ik een stoelreservering voor had gemaakt. Gelukkig waren wij op tijd aanwezig en konden we in ieder geval vliegen in de premium comfort class. Dit was niet voor iedereen zo. Er waren ook mensen die geboekt hadden voor de premium comfort class, maar in de comfort class terecht kwamen. Deze mensen zouden dan ook weer hun geld terug krijgen. Veel van deze mensen klaagden steen en been. Ze hadden premium comfort geboekt en wilden gewoon zo verzorgd worden!

Gedurende de vlucht zouden we een tijdschriftservice hebben. Dit stond althans op de website van ArkeFly. Nou, ik heb nog niet eens een krant gezien. Ook zouden we keuze hebben uit drie menu’s, natuurlijk hadden ze er hier maar twee van aan boord.

Stoelreservering
De terugvlucht was niet veel beter. Ook hier kregen we weer een ander type vliegtuig, waardoor hetzelfde probleem ontstond met de stoelen aan boord en de instapkaart. Passagiers die door moesten vliegen naar Montego Bay kregen na de stop op Punta Cana een hele andere stoel. Ondanks dat ze betaald hadden voor een specifieke stoel. Volgens een stewardess geldt je stoelreservering maar tot de eerste buitenlandse luchthaven. Daar betaal je dus zoveel extra geld voor!

Gedurende de hele terugvlucht bleef het signaal riemen vast aan. De reden hiervoor weet ik niet, maar we hebben haast geen last van turbulentie gehad.

U snapt het vast wel. Ik vlieg nooit meer met ArkeFly. Ik geef lieve honderd euro extra uit zodat ik met Transavia of de KLM kan vliegen. Ondertussen heb ik twee nieuwe vakanties geboekt, waarbij ik zeker geen gebruik meer ga maken van ArkeFly. De mensen die wel met ArkeFly vliegen wens ik veel succes. Ik hoop ik dat ze het beter treffen dan ik.

Cijfer: 3

Inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019