EasyJet: Amsterdam - Edinburgh, 25 oktober 2013

31 oktober 2013

We vliegen met een Airbus A319, toestel G-ZIV. Vertrektijd volgens schema 21:40 uur. We zijn ruim op tijd aanwezig op de H pier. Deze pier is bekend bij frequent met easyJet vliegende passagiers en bestemd voor de lowcost airliners. Het duurt erg lang voordat we naar een gate worden verwezen: H6. De informatie-voorziening op deze pier is matig. Alsof de passagier die met een lowcost maatschappij vliegt niet graag geïnformeerd wil worden. Vooral als er sprake is van enige vertraging. Dan zie je met name niet ervaren reizigers over de pier dwalen, die niet weten waar ze aan toe zijn.

Bij H6 aangekomen, blijkt de deur nog op slot te zijn. Er vormt zich snel een rij wachtende. Dan verschijnt er iemand van de security en opent de deur. Maar direct daarop klinken er enkele kreten vanuit de vertrekruimte en daaruit blijkt dat men nog niet zover is. Dus de deur gaat weer dicht en op slot. Om 21:30 uur start dan toch de pre-boarding procedure. Dan wordt ook op de schermen vermeld dat de vlucht tenminste 15 minuten is vertraagd. Het vliegtuig staat dan overigens nog niet aan de gate, maar dat is normaal bij easyJet...

Bij easyJet kennen ze het principe van speedy boarden. Dat hebben ze misschien zelfs wel uitgevonden. Maar ze kunnen ook speedy turn arounds verzorgen. Want ik heb nog nooit een vliegtuig gezien, dat zo snel na landing weer gereed was om te vertrekken. Een perfect staaltje van efficiëntie. Het vliegtuig lijkt vol te zitten. Maar het instappen verloopt toch soepeltjes, mede ook omdat je tegenwoordig bij easyJet ook een stoel krijgt toegewezen. Wij zitten op rij 17. Het toestel oogt schoon en opgeruimd, terwijl het waarschijnlijk toch al de hele dag van airport naar airport is gevlogen. Wel is de bekleding van de rugleuning van de stoel voor ons kapot. Een dergelijke omissie zie je toch niet snel in een van de easyJet vliegtuigen.

Om 22:01 wordt het vliegtuig van de gate af geduwd en start het taxiën richting startbaan. De procedures worden doorgenomen door de cabine bemanning (waarom vragen ze je toch altijd de rugleuning van je stoel recht te zetten, terwijl die helemaal niet naar achteren kan in de toestellen van easyJet) en dan zijn we al weer op de startbaan en zet de de vlieger direct het gas erop. We vliegen vanaf de Kaagbaan in de richting van Aalsmeer voor een vlucht van naar verwachting 1 uur en 10 minuten. Dat blijkt vrij aardig te kloppen, want om 22:20 uur (UK tijd) landen we op Edinburgh airport. We hebben alleen handbagage en na de paspoortcontrole lopen we al snel de Schotse nacht in.

Cabine bemanning: professioneel met hun werk bezig. Zien ondanks de korte vliegtijd toch de ruimte om een catering ronde te doen. Overigens is zo'n biertje aan boord best duur.

Vliegers: Voor en tijdens vlucht niets van gehoord, maar misschien was de tijd daarvoor te kort. Persoonlijk vind ik het altijd prettig om een kort woord uit de cockpit te horen.

Informatie bij vertrek op Schiphol: kan (en moet) beter, zeker als er vertraging is.
Alles bij elkaar toch een 7,5.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019