EasyJet: Edinburgh - Amsterdam, 27 oktober 2013

31 oktober 2013

We vliegen met een Airbus A319, toestel G-ZIV. Vertrektijd volgens schema 18:55 uur (UK time). We zijn na een heftig weekend Schotland op tijd op het vliegveld aanwezig. Nadat je je instapkaart langs een lezer hebt gehaald, gaat er een poortje open en wandel je de ruimte binnen waar de securitycheck plaatsvindt. Wij waren er al op gewezen dat er extra op vloeistoffen wordt gelet en niets is minder waar. Ondanks dat wij alle daarvoor in aanmerking stoffen in het bekende doorzichtige zakje hadden opgeborgen, werden we er toch uitgehaald en werd alles handmatig nagelopen. Na deze check konden wij zonder enige andere belemmering de vertrekhal in.

Op schermen wordt aangegeven bij welke gate je wordt verwacht. Na even wachten, verschijnt voor onze vlucht gate 12 B. Het instappen start op tijd, maar het verloopt traag. Het vliegtuig zit vrijwel vol. En omdat mensen niet lezen en/of luisteren, stappen de mensen die achterin een stoel hebben toch in via de voorste trap. Hierdoor ontstaat een wachtrij en het 'gedoe' met het opbergen van de cabine bagage bespoedigt de procedure niet. Sommige mensen kunnen zich bovendien echt irritant gedragen.

Maar goed als dan toch iedereen zijn plek heeft gevonden en zijn bagage heeft opgeruimd, kunnen we vertrekken. Om 19:01 wordt het vliegtuig achteruit geduwd. De weg naar de startbaan is kort en snel afgelegd. En om 19:05 vliegen we. Anders dan op de heenvlucht neemt voor vertrek de captain even de tijd om zijn passagiers te informeren over wat te verwachten. In ieder geval een stevige staartwind, waardoor de vluchttijd bekort zal worden tot hooguit 1 uur. Het is de bedoeling om vanuit het noorden op Schiphol te landen.

Halverwege komt de captain met meer informatie. De omstandigheden op Schiphol zijn vanwege de storm zodanig bijzonder dat hij voor het eerst in zijn 10-jarige carrière op baan 22 (dit is de korte baan op Schiphol oost) gaat landen. Zoals verwacht dus vanuit het noorden en recht over de stad Amsterdam. Ook vertelt hij nog iets over de vlieghoogte en de snelheid, maar dat laat ik maar aan mij voorbij gaan.

De landing is zoals voorspeld vrij onrustig. Het vliegtuig gaat flink te keer. Sommige passagiers kijken toch wel wat ongerust om zich heen. Af en toe is er een nauwelijks onderdrukte kreet te horen. Maar om 21:10 remmen we dan toch af op de baan 22 en niet veel later staan we aan de gate. Daar staan op dat moment nog een stuk of vijf easyJet vliegtuigen. Voor hun is dit gewoon business as usual, ondanks de stevige wind. Vlug uitstappen en naar huis voor een koel biertje is dan het enige dat ons nog te doen staat.

Vliegers: keurig welkom voor de passagiers door de captain. Ook halverwege nog even de stand van zaken gemeld. Weet hoe de maatschappij te verkopen.

Cabinepersoneel: niets op aan te merken. Deden hun ding ondanks het zo nu en dan behoorlijk schommelen van het vliegtuig.

Edinburgh Airport: Prima moderne luchthaven, waar het mede dankzij de vele shops met mooie producten en de gratis wifi service, aangenaam wachten is op de dingen die staan te gebeuren.

Cijfer: 9,5
Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019