EasyJet: Madrid - Amsterdam, 17 januari 2010

17 januari 2010
Na een kort verblijf van drie dagen in Madrid vlieg ik op 17 januari 2010 met nog vijf anderen terug naar Amsterdam. Tijdens deze vlucht, vluchtnummer EZY7905 uitgevoerd door een Airbus A319 met registratie G-EZIJ, hebben zowel mijn medepassagiers als ikzelf alleen handbagage. Dit stelt ons in de gelegenheid om al zestig dagen voor vertrek online in te checken op de keurig verzorgde website EasyJet.com.


Bij aankomst op de luchthaven Madrid Barajas blijkt dat reizen met handbagage (en je dus niet meer hoeft in te checken) ideaal is: het is namelijk hartstikke druk met passagiers die wel "gewoon" bij de incheckbalie staan. Kortom: wij kunnen direct door naar de security-control.

Omdat het bij easyJet niet mogelijk is om een boardingkaart met stoelnummer te krijgen, besluiten wij om (na het consumeren van een broodje) direct naar de gate te gaan. Als eerste staan wij bij gate C-37 en de aldaar opgestelde en geïmproviseerde balie. Dit biedt ons de mogelijkheid om, na de passagiers die hebben betaald voor de Speedy Boarding-optie, als eerste aan boord te gaan en een vrije keuze te maken uit de stoelen. Overigens, wij zijn ingedeeld in boarding groep A waarbij ik de kanttekening plaats dat er verder geen andere boarding groepen meer zijn. Tot voor kort maakte easyJet minimaal een onderscheid in boarding groep A en B. Op Schiphol komt dit onderscheid tot uiting in de drie of vier vakken (naar Efteling-principe) die zijn ingericht in de H- (non-Schengenlanden) of de M-pier (Schengenlanden). Waarom easyJet nu alleen nog maar werkt met de "Speedy Boarding"-groep en de groep "Rest", of "A" in dit geval, is mij niet duidelijk. Als Member van Luchtvaartnieuws.nl zal ik eens vragen waarom easyJet vanaf het begin als luchtvaartmaatschappij van het principe "Free-Seating" gebruik maakt. Een andere lowcostmaatschappij als Sky Europe (vluchtuitvoering inmiddels gestaakt!) maakte wel gebruik van het verstrekken van een boardingkaart met stoelnummer.

Een ander aspect met betrekking tot de instapprocedure is het door een "slurf" gaan op Madrid. Je voelt je direct even geen "low cost carrier-passagier" meer, maar een gewone lijndienstpassagier. Op Schiphol (ter vergelijking) is er dus de speciaal gebouwde H/M-pier voor de LCC-maatschappijen en ga je per trap aan boord. Dat er op Madrid door easyJet niet gewoon op het platform wordt geparkeerd, bevreemdt mij des te meer. Naar mijn mening zou een "kale" afhandeling nog goedkoper moeten zijn, temeer maatschappijen als Air Europe hier wel gebruik van maken en Madrid deze "kale" afhandelingsfacaliteit ook aanbiedt.

Terug naar waar het uiteindelijk om gaat: de vlucht naar Amsterdam. Ongeveer om 17.35 uur (vijftien minuten na schedule) wordt de A319 G-EZIJ "gepush-backed" van C-37. De captain meldt meteen dat er een lange taxi-nodig is naar runway 36R-18L (deze baan ligt direct naast het satellietgebouw van Terminal 4). Hierin heeft hij niet overdreven. Uiteindelijk bereiken wij het "holding-point" aan het begin van de startbaan om even voor 18.00 uur. Na ongeveer vijftien minuten wordt dan daadwerkelijk begonnen met de vlucht van twee uur en vijf minuten naar Amsterdam. De vlucht verloopt soepel en is bijna helemaal vol. De cabinecrew bestaat uit drie aardige en charmante stewardessen en een steward.

De dienstverlening aan boord is gewoon perfect. Als ik puur kijk naar het vliegen is het enige verschil met een lijndienstmaatschappij dat je aan boord van easyJet geen gratis consumptie krijgt aangeboden. Uiteraard zijn bij easyJet consumpties aan boord wel verkrijgbaar tegen redelijke prijzen. Verder is er een net uitgevoerd "inflight magazine". Ook de seat is gewoon goed: niet te krap en niet te ruim. In tegenstelling tot de stoelen in de nieuwere A319-toestellen van easyJet, kan de ruglening van de stoel in de G-EZIJ gewoon nog naar achteren worden geduwd. Voor een vlucht van iets meer dan twee uur is het goed uit te houden aan boord. Ook het vliegtuig is netjes (geen versleten bekleding bijvoorbeeld).

De vlucht naar Amsterdam verloopt voorspoedig. De captain maakt inderdaad na twee uur en vijf minuten een zachte landing op de Polderbaan. Na de lange taxi (echter kort in vergelijking tot de taxi op Madrid Barajas) wordt geparkeerd op standplaats H/M 4. Het is dan 20.11 uur als volgens de statistieken is "geland". Dit betekent een officiële vertraging van zestien minuten. Dit stelt natuurlijk niets voor.

Conclusie : easyJet is gewoon een goede LCC-maatschappij. Voor weinig geld vlieg je van A naar B en er wordt een uitstekend product geboden.

Cijfer voor deze vlucht: 9.

P. de Vries
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen