EuroLOT: Gdansk - Amsterdam, 21 januari 2013

29 januari 2013

Op 21 januari vlogen wij met EuroLOT (K2) van Gdansk naar Amsterdam. Het was ons derde vlucht met deze Poolse regionale maatschappij in korte tijd; eerder vlogen we al Amsterdam - Krakau en Krakau - Gdansk. EuroLOT, een dochteronderneming van de Poolse nationale luchtvaartmaatschappij LOT, onderhoudt een voornamelijk binnenlands netwerk, met enkele buitenlandse uitstapjes. Amsterdam is veruit het grootste vliegveld in hun netwerk.

Vliegveld Gdansk (GDN) heeft de prettige optie om bij de City Terminal in de stad in te checken en ook de ruimbagage af te geven. Met slechts de handbagage en de boardingpasses kan je zo de dag prettig doorbrengen tot de vlucht vertrekt.

Vijftig minuten voor onze vlucht vertrekt komen we aan bij de moderne vertrekhal van GDN. Wat een tegenstelling tot de bijzonder krappe en utilitaire bouw van de binnenlandse terminal van Krakau; Gdansk is ruim en licht en met opzettelijke schaduwval voor extra ruimtelijk effect. Men heeft in de terminal goed zicht op het luchthaventerrein en de opgestelde toestellen.

Er zijn slechts twintig mensen bij de gate voor de vlucht van EuroLOT naar AMS. Bij de controle blijkt dat de boardingpasses van de City Terminal onleesbaar zijn: nogal slordig voor een dienst van de luchthaven zelf. Desondanks mogen we de gereedstaande bus betreden. Na een korte rit stoppen we naast een van de Bombardier Dash-8 Q400-toestellen van EuroLOT. We stappen als eerste in het turboprop-toestel, en als we onze stoelen in rij 18 hebben bereikt, klinkt al 'boarding completed'. Dat gaat lekker vlot.

Voor deze vlucht staat 2h15, iets meer dan de jet-vluchten van Wizzair en Ryanair naar Eindhoven. De prijzen waren ten tijde van het booken echter vergelijkbaar.

De Q400 bewijst zich in deze vlucht, evenals onze eerdere vluchten, als een prettig toestel. Er is voldoende beenruimte en de 2-2 opstelling is best prettig als je samen reist. De toestellen zijn nog geen jaar oud, en zien er verzorgd uit. Ik vind ze mooi om te zien.

Nadat we ongeveer 12 minuten moesten wachten op een tweetal landende vliegtuigen, nemen we plaats op de startbaan. Een zeer felle acceleratie zorgt er voor dat de neus na tien seconden omhoog gaat en nog tien seconden later we de wolken passeren.

EuroLOT levert een fullservicedienst: drinken en een broodje/snack zijn inclusief, al is er weinig keuze. We ontvangen een chocoladekoekje, een broodje en drinken. Het broodje smaakt goed maar stijgt niet uit boven het gemiddelde.

Na de bedienrondes neemt het personeel met een goed boek plaats achterin het toestel, zodat de rest van de vlucht ongestoord en rustig verloopt. Ondanks de vertraging bij vertrek, landen we iets voor tijd op de Zwanenburgbaan. Bij aankomst op het veld voor de regionale jets en props, parkeren we naast een Q400 van Flybe. De bus staat al klaar en brengt ons vlot naar de aankomsthal.

Na deze vlotte reis valt de treinreis huiswaarts -inclusief sneeuwdienstregeling + wisselproblemen- vies tegen. Maar EuroLOT en de Q400 hebben zich in elk geval goed bewezen.

Vlucht cijfer: 9

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020