KLM: Amsterdam - Birmingham, 4 oktober 2005

4 oktober 2005
Afgelopen dinsdag heb ik toch wel de meest vreemde vlucht uit mijn carriere gemaakt. Ik vlieg veel (60-80 enkele reizen per jaar) dus dan kom je wel eens rare incidenten tegen. Een doorstart, luchtzak en brandende motor zijn al vrij normaal. Maar een losse achterdeur is toch nieuw.

Ik was vrij laat op Schiphol. Maar doordat ik alleen handbagage had en voorzien ben van de nodige kaarten (Privium, Flying Blue) kun je laat komen en toch op tijd voor het vliegtuig zijn. De vlucht naar Birmingham (KL1421) vertrekt altijd vanaf D6 omdat je met een Fokker 70 of 100 vliegt. Helaas niet deze morgen. Onze Fokker 70 was in de nacht gebruikt voor een andere vlucht en we moesten uitwijken naar een Fokker 50. Uiteraard passen daar twintig man minder in en was het toestel dus heftig overboekt.

Vrij op tijd zijn we vertrokken. Een herrie tijdens het starten maar dat wordt tijdens de vlucht vrij acceptabel (het is zo'n oud propellor toestel). Tijdens het opstijgen was er een lichte plof te horen. Enige tijd later kwam de gezagvoerder met de verklaring: er was een rubber bij de achterdeur verloren en nu kon de cabine niet meer onder druk. We zouden lager blijven vliegen maar toch maar gewoon doorgaan naar Birmingham. Want teruggaan, daar zat niemand op te wachten.

Het tochtte lichtjes in het vliegtuig en het hobbelde allemaal wat meer. Pas toen de stewardess zei dat we geen kans hadden om eruit gezogen te worden omdat we toch maar op 3 km hoogte zaten, keek iedereen elkaar eens aan.

Waarom vlogen we eigenlijk door over de Noordzee? Was onze veiligheid niet in het gedrang? Bleef die deur wel zitten? Waarom kwamen de kapjes niet naar beneden? En vooral: dat toestel in Griekenland was toch ook om deze reden neergestort?

Al met al ben ik er niet over uit. Ik was op tijd op mijn afspraak maar ik vind wel dat mijn veiligheid in het gedrang was. En dat vind ik niet goed van de KLM. En blijf ik dus een beetje met een unheimisch gevoel zitten...

M. Ham
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen