KLM: Amsterdam - Madrid, 4 juni 2015

9 juni 2015

Op donderdag 4 juni vliegen wij met de KLM , vlucht 1703 naar Madrid. We vliegen regelmatig op deze bestemming. De vlucht wordt uitgevoerd met een Boeing 737-800, de PH-BCD.  Dit is een nog jong toestel, dat in mei 2013 zijn eerste vlucht maakte. Wij zitten op stoel 7A en 7B. De schema vertrektijd is 13:45 uur.

Om 13:15 begint het instappen. Het interieur van het vliegtuig ziet er fris en schoon uit. Alleen de ruitjes zouden wel eens een poetsbeurt mogen hebben.

Het toestel zit niet vol, ik schat een kleine 100 passagiers. De stoel naast ons 7 C blijft ook leeg en daarom maken wij van de gelegenheid gebruik om ons over de drie seats te verdelen en zodoende hebben we wat extra ruimte gedurende deze 2 uur durende vlucht.

Bij vertrek blijken er 2 passagiers te ontbreken. Hun namen worden afgeroepen, maar dat levert niet het gewenste resultaat op. In die zin, dat ze niet alsnog instappen en ook niet al in het vliegtuig hebben plaatsgenomen. Je vraagt toch elke keer als dit gebeurt weer af hoe dat mogelijk is met al die streepjescodes tegenwoordig.

De bemanning in de cabine was zoals wel vaker bij de KLM weer behoorlijk senior en bestond uit een purser en 3 flight attendants. In de cockpit de gebruikelijke bezetting van een gezagvoerder en een 1e officier. Maar er waren zeker nog 2 flight attendants in het vliegtuig  aanwezig. Kennelijk om elders hun dienst te beginnen.

De gezagvoerder verwelkomt vanuit de cockpit de passagiers en vertelt dat we klaar zijn voor vertrek, maar omdat er uiteindelijk 5(!) passagiers niet zijn komen opdagen hebben we toch enige vertraging. Hun bagage is immers wel aan boord en moet dus van boord worden gehaald. Dit gaat ongeveer 10 minuten duren volgens de captain. Hij informeert de passagiers hierover in het Nederlands en het Engels, de purser doet dat hierna nog in vlekkeloos Spaans.

Om 13:54 uur worden we dan met 9 minuten vertraging van gate C6 geduwd en even later rollen wij richting de startbaan. Een lange taxirit van 14 minuten naar de Polderbaan volgt. Genoeg tijd derhalve voor de vliegers om de checklist af te werken en voor de flight attendants genoeg tijd om de veiligheidsprocedure te demonstreren (via de beeldschermpjes).

Om 14:08 uur neemt het vliegtuig dan ook direct zijn aanloop en even later hangen wij in de lucht. Het vliegtuig draait al snel in een korte bocht af naar het zuiden en begint aan de reis van 1470 kilometer naar Madrid.

De vluchtinformatie wordt via de beeldschermen weergegeven. En de bemanning serveert een broodje en een drankje. Business as usual. Maar ook weer niet helemaal. Want voor ons blijkt een koppel te zitten dat de dag daarvoor is getrouwd. Dit is kennelijk bekend geworden bij de purser, want ze komt het pas getrouwde stel uitgebreid feliciteren en biedt hen een flesje champagne aan. Kijk, zo hoort dat nu. Prima.

We hebben belangstelling voor een Cross pennenset uit de catalogus. Deze set wordt extra onder de aandacht gebracht met de bekende marketingkreten: nieuw en exclusief KLM. Maar helaas, de set blijkt niet aan boord te zijn. Het is niet de eerste keer dat wij onze neus stoten bij het aankopen van een souvenir aan boord. En dat is dus weer minder prima.

Om 15:45 uur voel ik dat het vliegtuig aan de daling begonnen is. Dit wordt even later door de 1e officier bevestigd met een korte mededeling vanuit de cockpit en de laatste informatie van de conditie op de luchthaven.

De verwacht aankomsttijd is 16:15 uur en dat blijkt te kloppen als ik op mijn horloge kijk op het moment dat het vliegtuig de grond raakt. Vervolgens nog 15 minuten taxiën naar de gate waar we onze koffer al snel over de band zien draaien. We pikken onze koffer op en lopen niet lang daarna richting metro om van ons lange weekend Madrid te gaan genieten.

Vlucht 7. Gezagvoerder en bemanning 8.

C. Willemsen

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019