KLM: Amsterdam - Madrid, 8 juni 2013

17 juni 2013

Zaterdag 8 juni 2013 zijn we rond 05:00 uur aanwezig op Schiphol voor KLM vlucht 1699 naar Madrid. De maatschappij gebruikt voor deze vlucht een Boeing 737-800. De vlucht moet om 06:50 uur vertrekken, dus we hebben plenty aan tijd. Wij zijn fervente Easyjet vliegers, maar helaas vliegt die maatschappij niet langer meer op Madrid vanaf Amsterdam. Na wat rond snuffelen op het internet, waarbij sites die voordelige vluchten aanbieden, toch niet zo voordelig blijken te zijn, hebben we uiteindelijk voor een alleszins schappelijk tarief rechtstreeks op de KLM site geboekt.

Het vakantieseizoen is gestart en het is al aardig druk bij de balies. Vooral bij Transavia staan lange rijen. Wij hebben al ingecheckt via het internet en hoeven dus alleen onze koffer maar af te geven bij de drop box. Voor ons de eerste keer, dat we dit doen. Het blijkt simpel te handelen. Een kind kan de was doen. Daarna door de beveiliging, maar ook dat verloopt gladjes. We maken geen gebruik van de mogelijkheid om nog wat te shoppen, maar met een beker koffie in de hand lopen we direct naar gate C6.

Het boarden begint keurig op tijd en waarom ook niet? Het vliegtuig, een Boeing 737-800 zit vrijwel vol. Er zijn opvallend veel reizigers met een aziatisch uiterlijk aan boord. Kennelijk zijn deze mensen op vakantie in Europa en hebben ze Amsterdam/Nederland als tussenstop bezocht. Om 06:46 meld de gezagvoerder dat alles gereed is voor vertrek. Er is nog geen toestemming van de luchtverkeersleiding, boven Frankrijk schijnt het luchtruim erg druk te zijn. Dus we moeten nog even wachten.

Push-back om 06:51 uur. Take off vanaf de Zwanenburgbaan in noordelijke richting. Dan gelijk 2 X rechts in een scherpe draai en we vliegen richting het zuiden. Heel snel nadat het signaal riemen vast op non actief is gesteld, komt de cabinecrew langs met een broodje en naar keuze koffie of thee. Ook is er volop jus d'orange, appelsap en water. Dat is dan wel weer een verschil met Easyjet en het blijft leuk om een beetje verwend te worden. De flight attendents hebben een hoge mate aan senioriteit en werken vakkundig en klantvriendelijk.

De vlucht is verder rustig met lichte turbulentie. Het is rustig op Madrid-Barajas, dus we hoeven niet in de holding en de vliegers kunnen direct hun landing voorbereiden en inzetten. Vanuit de cockpit meldt de 1e officier dit correct in Nederlands en Engels.

Om 09:05 uur staan we met het vliegtuig weer op de grond. De landing is goed voelbaar en je kunt niet spreken over het zoenen van de baan. We moeten circa 10 minuten taxiën en bereiken dan de gate. De gezagvoerder staat keurig in de deuropening bij het verlaten van het vliegtuig. Een gebaar dat door deze passagier altijd wel gewaardeerd wordt. De bagage laat daarna niet al te lang op zich wachten en rond 09:45 uur wandelen we richting metro.

Kwaliteit van de vlucht: 8

C. Willemsen

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020