KLM: Amsterdam - Newark, 30 april 2005

30 april 2005
Het was vroeg opstaan om onze vlucht (KL657) te halen. Inchecken moest vóór 4 uur 's morgens. Dat was even slikken, maar had ik er als luchtvaartenthousiast wel voor over. Om 6:30 zou vlucht KL0657 richting Newark vertrekken vanaf Amsterdam Schiphol Airport, waar ik goede ervaringen mee heb, wat betreft de duidelijkheid over bijvoorbeeld de gate waar je moet zijn en hoe laat.

Keurig kom ik om 5:30 aan bij de gate en ga languit op de wachtplaatsen bij 20, met mooi uitzicht op de 767-300ER die net werd beladen en bijgetankt. Uiteindelijk was het tijd om te boarden. Tenminste, als je in de Business class zit of minder valide bent. Dan nog maar eventjes de oogjes toe. Vijftien minuten later werd het tijd om als Economy Class - passagier het toestel te betreden. Mis, eerst nog een tijd wachten in de slurf.

Uiteindelijk zie ik de eerste glimp van het interieur van de Point Neuf, zoals het toestel heette. Er werden gratis kranten in diverse talen uitgedeeld en omdat het Koninginnedag was, was alles versierd en hadden de steward(essen) een oranje strik.

Eenmaal in het portaal werd ik vriendelijk ontvangen en werd duidelijk gezegd waar mijn zitplaats zich bevond: 2 rijen verder dan mijn rijspartner. Balen dus, maar gelukkig waren de medereizigers vriendelijk en vonden het geen probleem om te ruilen. Zaten we toch naast elkaar én naast het raampje, mooi achter de vleugel.

Het aantal beenruimte viel mij hartstikke mee, en vond het niet vervelend om de gehele vlucht te blijven zitten. Alleen als ik een plaatsje naar voren keek, bij de nooduitgang, daar zaten ze helemaal uitgestrekt onderuit relaxed een krantje te lezen. Maar goed, je had dan een raampje ter grootte van een euro, en je kan niet alles hebben dacht ik bij mijzelf. Ik draaide mij weer om naar het raampje en genoot van het uitzicht; naast ons stond een 747 die helemaal wit was zonder enige paintjob. Helaas heb ik de registratiecode niet onthouden.

Tijd voor de pushback. Dit ging heel vloeiend zonder schokken. Ook het rijden over de banen was zeer comfortabel. Onder het genot van een chocolaatje die we hadden gekregen vanwege Koninginnedag, zat ik geïnteresseerd 'ahum' naar het veiligheidsinstructiefilmpje te kijken. Maar ja, dat hoort er nou eenmaal bij.

Eenmaal in de lucht was het tijd voor het ontbijt. Ja je kan zeggen wat je wilt, maar dat pakken ze goed aan bij de KLM hoor. Zeer uitgebreid met broodje, lekkere sperziebonen met vlees. Dat had zeker gesmaakt.

Tijd om weer in te dutten, want ik had nog een lange vlucht voor de boeg. Wat overigens ook een groot pluspunt was, waren de tips om in een goede conditie te blijven tijdens een lange vlucht, met onder andere bewegingsoefeningen. Toen werden er weer broodjes van Bertolli uitgedeeld.

Nou had ik het al niet zo dik met Bertolli, maar goed, ik wou ze nog wel een kans geven. Maar ja hoor. Jammer. Net voordat ze bij onze rij waren aangekomen, waren ze op, net als de warme doekjes die werden uitgedeeld, en het ontbijt (deze werd nog wel gehaald, maar dat duurde een hele poos). Ze waren overigens wél berekend op vegetariërs aan boord. Pluspuntje dacht ik.

Na een vrij ruwe landing (het was heel erg mistig, neem ik de piloten niet al te kwalijk. Ik schat dat we pas zicht kregen op zon 150/100 meter hoogte) waren we op Newark Liberty Airport bij New York.

Het cijfervoor deze vlucht: 8,5

C. Galjee

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019