KLM: Amsterdam - Oslo, 15 april 2011

13 mei 2011

Voor een korte trip naar Oslo had ik dit keer mijn keus op KLM laten vallen en op vrijdag 15 april vloog ik met de PH-BXH "Gans", een Boeing 737-800, naar Oslo.

Onderstaande foto geeft een indruk van de bedrijvigheid rond het toestel. Mij viel de tankauto op met de lange hydraulische arm om de slang onder de vleugel te steken. Zo'n slang vol met brandstof zal best wat wegen. Ik heb van tevoren stoel 7F geboekt en mijn bagage op tijd afgegeven. De dag was al vroeg begonnen met een treinreis vanaf Wijchen via Den Bosch.

Bij binnenkomst vraagt een van de stewardessen wat ik in Oslo ga doen: "aan een vluchtsimulator sleutelen" zeg ik. "een van de KLM?" vraagt ze. "Nee, dat niet, een oude, afgedankte uit 1977" antwoord ik.

Rij 7 is niet helemaal bezet, terwijl de rest van het toestel op het oog vol zit. Het valt mij op dat de stoelen ruim staan: nog veel ruimte over bij de knieën. Mogelijk dat rij 7 ook voor Business Class geschikt is, maar ik ben er blij mee (+ punt). We moeten nog even wachten en de APU is nog niet aangezet. Even geen airconditioning. Een vriendelijke purser kondigt aan dat we de achterdeur nog even open hebben voor de frisse lucht.

Volgens schema staan we om 11:51 uur op de startbaan. De flight crew vertelt ons dat de vlucht iets langer duurt, vanwege headwind. Ik ben benieuwd hoe de landing gaat en of ik als passagier iets kan merken van de nieuwe naderingsprocedure voor Oslo, die nu sinds een week geldt. Het is een Europees experiment om het vliegverkeer zo te regelen dat er gedaald wordt met de gashandles dicht. In de daling zitten dan geen horizontale plateaus meer en onderlinge afstanden tussen vliegtuigen worden aangepast door een toestel langer of korter in een cirkelsegment te laten vliegen. Dit zogenaamde Point Merge System is 7 maart ingevoerd in Oslo, terwijl ook Dublin en Rome op de nominatie staan er mee te experimenteren.

Ik lette er erg op wat er tijdens de daling gebeurde en er werd een lange omweg gemaakt voor een landing op 19L. Achteraf bleek dat de KLM Boeing hiervoor apart toestemming had gevraagd en gekregen, omdat de active landingsbaan 19R was. Wil je zo'n experiment doen en brandstof besparen, dan moet iedereen natuurlijk wel weten wat de bedoeling is. (- puntje).

Uiteindelijk stonden we mooi op tijd (13:32 uur) aan de gate. Op naar de bagageband. Helaas was mijn tas daar niet terug te vinden. (- puntje) Het duurt even voor je dat definitief hebt vastgesteld en dan op zoek naar wie je verder kan helpen. Dat blijkt Røros Air service te zijn en de vriendelijke meneer kijkt in de computer en meldt dat de tas nog in Amsterdam staat. Hij komt met de volgende vlucht mee, die om 16:30 uur in Oslo is. Jammer dat dan niet even gezegd wordt dat men pas 's avonds bagage gaat nabezorgen, dat geeft wat duidelijkheid. Eind goed al goed: de tas werd 21:30 uur op het logeeradres bezorgd. (+ puntje)

De verzorging aan boord is goed. Het personeel is vriendelijk en zeker ook belangstellend. De afhandeling van de lost luggage is goed, kan een tikje beter als men aangeeft dat deze pas 's avonds bezorgd wordt. Ik geef een 8.

G. Rolf

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020