KLM: Kiev - Amsterdam, 30 april 2014

5 mei 2014

Op 30 april vloog ik met de KLM terug van Kiev naar Amsterdam. De KL1386 van 14.00 uur werd uitgevoerd met de gebruikelijke B737-800. Ik had uiteindelijk toch stoel 6A in de Economy Comfort zone. Ik had deze stoel voor 2,50 Euro in de incheckautomaat willen reserveren. Ik ging er heilig vanuit dat mijn Flying Blue AMEX kaart deze betaling wel kon voldoen. Niet dus, raar voor mijn gevoel, een KLM product waarmee je geen KLM dienst kan betalen!


In Kiev accepteert KLM-AF alleen Master Card en VISA (!). De transactie werd afgebroken en ik hield mijn stoel verder achterin. Ik ben toen naar de AF/KLM ticket office gelopen en heb mijn “domme fout” gemeld. De aardige mevrouw in KLM Uniform deed iets in haar computer en zei: ja de stoel 6A is nog vrij en hij staat nu voor u gereserveerd. GRATIS! Zo heb ik toch mooi 2,50 Euro bespaard!

De vlucht ging strak op tijd weg. De service aan boord vind ik KLM onwaardig: een vage en smaakloze warme ciabatta met courgette en kaas, een cakeje en vlak voor de landing nog iets uit de snackbox. Voor de vette prijs die mijn baas betaald had voor deze vlucht voel je toch een beetje genomen. Ter vergelijk bij Turkish Airlines krijg je zelfs op de binnenlandse vluchten een leuke box met een broodje, yoghurt en iets van salade. 

Ik begrijp dat de KLM aan kostenbesparing doet maar zo jaag je binnen Europa wel de mensen uit je vliegtuigen. Het zitcomfort in de Economy Comfort is prima. Dat is de extra 2,50 wel waard. Op de heenweg had ik het wel betaald met mijn FB AMEX via het online reserveringssysteem.

De bemanning (40% mannelijk) op deze vlucht was wel heel zakelijk, enige vorm van interactie werd vermeden. Dat was op de heenweg wel weer leuk. De dames (100% vrouw) kletsten met iedereen die dat wilde. Voor Moederdag kocht ik uit het taxfree assortiment de Dominicaanse sigaren (daar heb ik zelf ook nog iets aan!). Deze wilde ik wederom met mijn FB Amex kaart betalen. Het betaalmachientje van de purser werkte ook niet met deze kaart na 10 minuten proberen lukte het uiteindelijk met een tweede apparaat. 

De purser heeft op zijn tablet nog een klacht genoteerd. Hij gaf toe vaker problemen te hebben. Ook het FB-nummer wordt niet standaard gelezen, dat moest hij dan ook nog handmatig invoeren. Hij vond de FB Amex kaart ook maar een matig ding. De KL1386 krijgt van mij een 6. Mooi op tijd gevlogen verder niets. De FB-Amex kaart van KLM een 3!

E. Niemeijer

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019