KLM: Nairobi - Amsterdam, 6 september 2013

10 september 2013

Na een volle week genoten te hebben van Kenia's indrukwekkende natuur (Aberdare NP en Masai Mara NP) weer terug naar huis. Net als heen (KQ117) weer een nachtvlucht, deze keer met KLM (KL566; B747-400). Het toestel kwam mooi op tijd binnen en er was dus genoeg tijd voor schoonmaak etc. Ook de voorbereidingen voor het boarden begonnen vroeg. De gevolgen van de brand van 7 augustus zijn nog erg goed merkbaar.

Nadat we al eerder via internet hadden ingecheckt (en stoelen in de Economy Comfort hadden geboekt, 16A en C), werden we doorgestuurd naar een enorme partytent op het platform. Daar stonden rijen stoelen en hingen TV schermen. Je kon er wat drinken kopen en voor de vaste klanten van KLM was er een snackbox beschikbaar. We hadden niet veel trek, maar om de malarone door te slikken toch maar wat gegeten. Je weet immers nooit hoelaat we daadwerkeijk zouden vertrekken.

De tent stroomde helemaal vol, grofweg 450 stoelen, dus dat werd ook een vol toestel. De veiligheid is natuurlijk altijd een groot risico, want iedereen kon vanuit de tent zo het platform op en een rondje maken langs de toestellen. Slechte zaak! Boarden zou gaan in groepjes van 25 buitenom en in ganzepas achter een (gedetacheerde?) KLM-medewerker aan. En toen begon het te regenen. Besloten werd om bussen te laten komen. Twee was wel genoeg dacht men (niet dus). De bussen kwamen niet en na twintig minuten wachten toch maar wandelend naar het vliegtuig. Nu in groepjes van tien. Voor alle veligheid werd bij de trap nog een stevige controle uitgevoerd. Goed gedaan!

Los van de vertraging die de aanpak opleverde, liep het toch allemaal goed door. Voordeel was een zeer gespreide aankomst van mensen in het toestel, dus geen eindeloze rijen in de gangpaden. Wij hadden stoel 16A en C. Het was een gokje omdat we zo probeerden de middenstoel leeg te houden. En deze keer pakte het gokje goed uit! Stoel 16B bleef leeg. Bij vertrek werden mensen nog uitgenodigd om een upgrade te kopen voor 120 euro, maar een enkele belangstellende had geen 120 euro over voor een middenplaats met welliswaar iets meer beenruimte en iets meer seat recline. Uiteindelijk vertrokken we met maar 30 minuten vertraging (dus om 22.55 uur).

Dat viel dus reuze mee en had als gevolg dat we exact op de geplande aankomsttijd zouden gaan landen. En zo gebeurde. Goed werk. De vlucht verliep uitermate rustig. Als welkomsdrankje nam ik de fantastische cocktail van een dubbele wiskey, een glas water en een slaappil en ben ik direct gaan slapen. Van de maaltijd service heb ik niets gemerkt...een goed teken. Prima geslapen dus, en het ontbijtje twee uur voor de landing ging er dus goed in. Deze keer deed de flighttracker het wel en konden we de te maken omweg over Rotterdam/Noordzee/Ijmuiden goed volgen.

De Polderbaan ontving ons met open armen en na een taxiritje van twintig minuten legden we aan bij F07. Dichtbij de uitgang en met alleen handbagage stonden we om klokslag 7 uur in de aankomsthal. Prima!

Ik geef een 8 voor deze vlucht. Economy Comfort is lekker, maar 120 euro voor een middenstoel is echt teveel. Het eten kan ik niet geod bedoordelen, maar het ontbijt was niet meer dan gemiddeld.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019