Lufthansa/Privatair: D&#252sseldorf - Newark, 17 oktober 2004

17 oktober 2004
De Lufthansa-routes tussen Dü;;sseldorf/Mü;;nchen en Newark/Chicago worden uitgevoerd door het Zwitserse Privatair. De Airbus A319LR en Boeing BBJ toestellen zijn all-business-class in 2-2 opstelling, met een capaciteit van minder dan 50 passagiers. De vlucht van Dü;;sseldorf naar Newark werd uitgevoerd door een A319LR (Long Range - registratie D-APAD). Met 42 passagiers voor de 48 zitplaatsen was het toestel bijna vol, maar door de ruime opstelling leek het vrijwel leeg.

Door het lage aantal passagiers verloopt de incheck en controle procedure zonder rijen en zonder vertraging. De Lufthansa lounge in terminal A in Dü;;sseldorf is Duits-zakelijk, dus schoon en compleet. Wat opvalt is het goede ontbijt buffet, waar ik door het vroege vertrek van huis net behoefte aan had.

Slechts 15 minuten voor vertrek begint het boarden. Ik zit in stoel 6A, in het midden van de cabine, boven de vleugel. Stoel is zeer comfortabel, met veel verstelmogelijkheden en opbergruimte. Inflight entertainment is gelijk aan de normale Lufthansa First Class, met een eigen draagbare videounit en een grote selectie aan cassettes. Er is geen flighttracking systeem, iets waar we langzamerhand aan gewend zijn op de lange afstanden. Het is daardoor vreemd om geen idee te hebben waar je bent.

De service aan boord is van goede business class kwaliteit, met 4 a-la carte gangen, uitgeserveerd op porseleinen serviesgoed. Wijnselectie aan boord is van goede kwaliteit. Personeel is een beetje afstandelijk (Zwitserse Privatair bemanning) maar zeer correct en hulpvaardig.

De vlucht naar Newark op deze zondag verliep uitermate voorspoedig. Geen turbulentie van betekenis en een gunstige wind. Ruim 45 minuten te vroeg werd de landing ingezet.

Normaliter is het vliegveld van Newark erg druk, en als je niet als eerste uit het toestel bent kunnen de rijen voor customs en agriculture erg lang zijn, met name in terminal C (Continental Airlines). Door de aankomst rond het middaguur in terminal B en het lage aantal passagiers was het vandaag een fluitje van een cent. Geen rijen van betekenis en ruim een uur eerder dan verwacht buiten op straat.

Kortom: snelle incheck, ontbijt in de lounge, een fijne en snelle vlucht, geen rijen en een uitgerust gevoel na aankomst.

Het cijfer voor deze vlucht: 10

R. Timmermans
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen