Rossiya Airlines: Dusseldorf - Belgorod, 9 mei 2012

14 mei 2012

Op woensdag 9 mei had ik een ingewikkelde verbinding om vanaf Düsseldorf in Belgorod in het zuiden van Rusland te komen. Ik vloog met Air Berlin van Düsseldorf naar St. Petersburg, toen door met Rossiya Airlines naar Moskou Vnukovo en vervolgens met UT Air naar Belgorod. Alle andere opties waren vol of ik moest zeven uur op het vliegveld van Moskou Domodedovo rondhangen.

Ons nieuwe reisbureau had keurig vermeld dat ik bij aankomst op St. Petersburg van terminal moest wisselen (aankomst op International Terminal 2 door op de Domestic Terminal 1). Ik had voldoende tijd, dus geen probleem, al is het toch met een busje een hele onderneming daar je naar de andere kant van het vliegveld moet. Door het drukke verkeer van St. Petersburg, dus bus rijdt niet over het platform.

Zo kwam het dat ik voor het eerst van mijn leven met Rossiya Airlines ging vliegen. Het was vlucht FV163 van 18:00 uur. Ik hoopte met de nieuwe Antonov An-148-100 (69 persoons) te gaan vliegen, waarvan ze er inmiddels een paar hebben. Ik zag ze ook daadwerkelijk op het vliegveld staan. Helaas werd het een oude Airbus A319 (stoel 9C bij de nooduitgang, wat wel weer lekker was). De cateringservice aan boord viel niet tegen: broodje, pakje appelsap en een kopje koffie. De bemanning was van wat “rijpere” leeftijd. De dames waren stevig, te blond en behalve de purser ook de Engelse taal niet machtig.

Vlak voor onze geplande landing meldde de captain dat we in een wachtrij werden gezet en dat er achttien vliegtuigen voor ons waren om te landen op Moskou Vnukovo, dus we zouden een kwartiertje langer in de lucht blijven. Het kwartier liep op tot 45 minuten alvorens wij mochten landen. De captain stopte inmiddels met mededelingen in het Engels en liet het bij een enkel Russisch statement. Veel passagiers werden nerveus vanwege het missen van hun doorverbindingen of waren gewoon bang (ik had tot 21:00 uur de tijd, dat moest genoeg zijn!).

Na de landing reden wij naar de terminal, vlak voor de gate stonden wij plotsklaps stil en werden na verloop van tijd weer door een push-back truck weggeduwd. De motoren werden weer gestart en we begonnen weer met taxiën. Na een lange en trage tocht over het vliegveld werden we tussen “oude meuk” (Tupolevs, Antonovs, al dan niet met motoren en incomplete vleugels etc. ) geparkeerd. De buschauffeur die ons ophaalde raakte de weg kwijt, dit was blijkbaar een gedeelte van het vliegveld waar hij ook liever niet of nooit kwam. Via een aantal slagbomen, nog meer “oude meuk” en een brandstofdepot bereikte wij eindelijk de terminal. Dat was dus uiteindelijk twee uur later dan gepland! Ook ik had inmiddels mijn vlucht naar Belgorod gemist. Ik kwam een half uur na vertrek (deze vlucht was wel op tijd, rara hoe kan dat?) bij de transferdesk. Zou het vliegveld van Vnukovo een klein geschilletje met Rossiya hebben en dat door deze pesterijen uitspelen?

De grondstaf van Rossiya liet zich niet zien. Zij waren in geen velden of wegen te vinden, laat staan op het vliegveld. De grondstaf van UT Air heeft mij prima geholpen door vanaf Moskou Domodedovo de volgende ochtend een vlucht naar Belgorod te organiseren met Polet Airlines. Wel met een financiële strop: taxi naar Domodedovo 2.300 roebel, luchthavenhotel in Moskou 5.350 roebel, tweeduizend roebel duurder dan het geboekte hotel in Belgorod, nieuw ticket 5.050 roebel (1 euro is ongeveer 38 roebel)).

Ik heb een klacht aan Rossiya Airlines gestuurd. Of ik daar ooit van hoor is de vraag, maar het luchtte mijn gemoed in ieder geval op. UT Air heeft mij wel een refund toegezegd, daar ze mij geen vlucht geleverd hebben (werk voor ons nieuwe reisbureau omdat ook werkelijk binnen te halen).

Mijn beoordeling van deze Rossiya-vlucht: een 1!
Mijn beoordeling van UT Air: een 10 vanwege de geleverde service voor een klant die op die avond niet met ze vloog!

Achteraf had ik misschien toch moeten kiezen voor de optie met een wachttijd van zeven uur op Moskou Domodedovo.

E. Niemeijer

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen