Ryanair: Rome Ciampino - Eindhoven, 4 februari 2012

9 februari 2012

4 februari hadden ik en 2 vrienden een vlucht vanuit Rome Ciampino naar Eindhoven om 13:55ur, vluchtnummer FR 9615. Toen wij aankwamen om 9:15 op het vliegveld zagen wij dat de vlucht van die ochtend in 9:35 uur naar Eindhoven was geannuleerd. Hierdoor waren wij zelf ook onzeker van onze vlucht en gingen naar een informatiebalie van het vliegveld.

Deze balie was omringd door 50 man met maar slechts 1 medewerker achter de balie. De mevrouw kon ons nog niks vertellen over onze vlucht. Dus moesten wij maar onze vlucht volgen vanuit een monitor die ook niet up to date was. De Ryanairbalies waren natuurlijk leeg,omdat niemand zat te wachten op duizend man die gaan klagen over geannuleerde vluchten. Op de ene monitor stond gecancelled, terwijl hij op een andere monitor nog op schema was, vreemd…

Ook vreemd was dat ik toen vanuit Rome Eindhoven Airport belde, zij mij vrolijk vertelden dat de vlucht van die ochtend niet geannuleerd was, terwijl dit dus wel zo was…

Steeds meer vluchten van Ryanair werden geannuleerd, waardoor passagiers boos werden en in paniek raakten. Want er werd alleen gezegd, uw vlucht is geannuleerd, u kunt uw vlucht omboeken op www.ryanair.com. Nou, het omboeken kon alleen als je een vlucht koos voor 4 uur voor vertrek. En je wist niet eens of de vlucht die je omboekte zou gaan vliegen.

Mensen begonnen te slaan op de monitors en stoelen/muren en te schreeuwen om een oplossing waar onze Nederlandse nuchterheid niet bij paste en wij geduldig wachtten op hoop om toch te vliegen…

Soms waren de omroepen van het vliegveld alleen in het Italiaans en dan was het alleen maar de vraag of het om ons ging. Wij stonden helemaal achteraan in de rij naar de gates, niet wetende of onze vlucht doorging. Opeens kwam een security-medewerker vragen welke vlucht wij hadden. Met het wachtwoord Eindhoven sleurde hij ons helemaal naar voren in de rij, waar we verschillende Nederlanders zagen die dezelfde vlucht hadden.

Onze vlucht ging door, zeiden ze. Toen we eenmaal bij de gate aankwamen kreeg een van de Nederlandse passagiers de mededeling dat het toestel vanuit Eindhoven niet is gevlogen naar Rome, wat dus betekende dat onze vlucht zou worden geannuleerd. Twee minuten later gebeurde hetgeen waar we zo bang voor waren. Onze vlucht werd geannuleerd...

Hier greep ik in en probeerde zoveel mogelijk Nederlanders bij elkaar te houden, zodat wij met zijn allen op de 1 of andere manier toch in Nederland zouden komen. Toen besloten wij om een taxi te nemen naar de internationale airport Fiumincino waar de kans op een vlucht naar West-Europa groter was, omdat alle Ryanair-vluchten voor de komende twee dagen werden geannuleerd en er geen zekerheid was. We gingen met twee taxi's (wat per persoon 20 euro kostte) naar het andere vliegveld, zo’n 30 tot 40 minuten verderop.

Eenmaal daar aangekomen keken wij welke vlucht we konden nemen. Uiteindelijk kwamen we op de KLM-vlucht KL1608, die om 21:15 vertrok naar Amsterdam. 253 euro hebben wij moeten betalen voor een retour vlucht (een enkele vlucht kopen kon alleen als je business class reisde, wat boven de duizend euro kost).

Van de 13 mensen zijn er 7 met deze KLM-vlucht (waaronder ik) vertrokken naar Nederland. Vlucht was voor 70% vol. Geweldige service, kwaliteit en zekerheid. Ik heb in ieder geval een les hieruit geleerd. Nooit meer met een low cost airline reizen. Geen zekerheid, geen vertrouwen en je komt bij problemen toch duurder uit.

Al met al was het een leuke ervaring en we hebben met ons groepje een hechte band overgehouden. Ik vraag mij af wat die andere 6 nog doen in Rome, die de KLM vlucht te duur vonden. Wachten op een Ryanair vlucht die nooit komen zal…

Voor mij NOOIT maar dan ook NOOIT meer Ryanair…

B.

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019