S7 Airlines: Nizhniy Novgorod - Moskou Domodedovo

25 april 2012

Op maandagavond 23 april vloog ik met een hele oude afgetrapte A319 van S7 (Siberian Airlines) van Nizhniy Novgorod naar Moskou Domodedovo. Deze vlucht (de S7- 2) staat gepland voor 21.35 uur. Meer en meer passagiers dropen af of boekten over op de Aeroflot-vlucht naar Moskou Sjeremetjevo.

Uiteindelijk bleven er 22 passagiers over. Daar ik een ticket met de One World combinatie Air Berlin / S7 had geboekt kon ik niet wijzigen om mijn vervolg vlucht naar Düsseldorf veilig te stellen. De vertraging liep uiteindelijk op tot 23.00 uur. Effectief vlogen wij echter pas weg om 23.20 weg.

Zoals ik ooit al eerder heb geschreven in deze rubriek: de bemanning ziet er verschrikkelijk uit in grijze semimilitaire pakken. Ze doen niet hun best ook maar enige vorm van aardig te zijn of enige vorm van “wat heb ik een leuke baan” te tonen. Oneworld zou er toch van moeten uitgaan dat er Engelstalige klanten aan boord zouden kunnen zijn.

Als er kranten worden uitgedeeld en je vraagt naar een Engelse krant wordt men afgesnauwd met een NJET. De service is minimaal, een klein chocolaatje en een glaasje water of sap. Waarom verleent Oneworld zijn naam aan deze maatschappij?

De vlucht (ca. 500 km) werd wel snel afgewerkt en om 00.10 uur (Slechts 50 minuten, heen was het 75 minuten) landden wij al op Moskou Domodedovo. Excuses voor het late vertrek kwamen niet van de cockpitbemanning of het cabinepersoneel.

Bij het verlaten van het vliegtuig maakte ik één van de stewardessen hierop attent. Haar antwoord (iedereen was al buiten naar de bus): dat doet de purser nu! (maar dan wel in het Russisch en voor niemand meer!) Ik kon niet nalaten te melden dat ik niet erg onder de indruk van S7 was!

Mijn waardering voor de vlucht: een 3!

NB: Op het vliegveld van Nizhniy Novgorod staan voor de liefhebber wel hele interessante Russische vliegtuigen en helikopters. Fotograferen mag niet. De stewardessen en grondpersoneel zijn er streng op. Toch heb ik op de heenweg (met daglicht) het risico maar weer genomen. Het vliegveld zelf is armoe troef. Er hangen prachtige platen hoe het er over een paar jaar moet uitzien. Er staat niet bij wanneer het echt klaar zal zijn. De enige internationale lijndienst die ik heb kunnen vinden is de verbinding van Lufthansa vanuit Frankfurt.

E. Niemeijer

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019