Transavia: Istanbul - Amsterdam, 23 april 2012

28 april 2012

Op 23-04 vloog ik terug naar Amsterdam na een langweekend Istanbul. Doordat op 23-04 in Turkije de Dag van het kind word gevierd, werden weer zeer vroeg opgehaald bij het hotel met oog op de verwachte verkeersdrukte. We kwamen dus ruim vier uur voor vertrek daar aan.

Istanbul Sabiha Gökçen Airport valt niet te vergelijken met Schiphol. Dus we besloten nog even wat zon te pakken buiten de luchthaven voordat we daar naar binnen gingen en je direct langs de eerste security moet.

Na nog een uurtje in de zon te hebben gelegen begonnen de magen te knorren en besloten we in te checken om daarna een hap te gaan eten. We sloten netjes achter in de rij aan. Voor in de rij stonden mensen die bij ons in de bus zaten. Na vijftien minuten werd duidelijk waarom ze daar nog stonden: het schoot echt niet op. Op vijftig meter afstand was een eettentje waar we voor luchthavenbegrippen lekker hebben gegeten.

Een ruime 45 minuten later konden we bijna direct de koffers afgeven en zijn we via een zeer humeurige douanebeambte naar de taxfreeshops gegaan om nog wat tijd te doden. Vervolgens plaats genomen in de wachtruimte waar nogmaals de paspoorten en instap kaarten werden gecontroleerd.
 
Bij het boarden stapten we de nieuwste Boeing 737-800 van Transavia binnen, de PH-HSF. Deze heeft een nieuwe cabine. Echt een erorme verbetering. Zeer prettig verlicht, nieuwe bagagebakken waardoor het veel ruimtelijker oogt allemaal. Leatherlook stoelen. Hier laat Transavia wel een grote kans liggen, door het type stoel waarvoor ze hebben gekozen. Voor mensen van 1.90 meter of langer blijft de ruimte tussen de stoelen zeer beperkt.

Dit keer hadden we minder geluk en waren de plekken bij de nooduitgang reeds vergeven (mede door het late inchecken). Uit ervaring met andere maatschappijen weet ik dat er stoelen zijn waar de literatuurpockets in het hoofdgedeelte van de stoel voor je zijn verwerkt. Ter hoogte van de knieën ontstaat er zo twee a drie centimeter meer ruimte.

Dit is dan ook het enige puntje van kritiek, want de vlucht vertrok netjes op tijd. De crew was ook deze vlucht vriendelijk en beleefd. En na een praatje van de crew waarin vol trots werd vermeld dat we in de nieuwste aanwinst zaten, kwamen we via de Polderbaan weer netjes aan op Schiphol.

Conclusie: Wederom een prima vlucht, met een vriendelijke bemanning.

Het nieuwe type interieur is top. Alleen de beenruimte op de niet-nooduitgangplekken blijft beperkt. Naar mijn mening een gemiste kans door voor dit type stoel te kiezen.

Cijfer: een 8,5. Had een 9,5 kunnen zijn als het management voor een beter type stoel had gekozen.

A. van der Ham

Klik hier voor de heenvlucht Amsterdam - Istanbul.

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019