Transavia: Malaga - Amsterdam; 2 januari 2013

14 januari 2013

Voor een kort vakantie in Zuid Spanje hadden wij voor zowel de heen- als terugvlucht Transavia gekozen. Gezien het feit dat wij 4 weken voor de vertrekdatum de boeking maakte, was er echter van “low-cost” geen sprake. Omdat Malaga echter een echte vakantiebestemming is, waren er geen bruikbare lijndienst alternatieven. Ook Veuling rekende de hoofdprijs voor een eventuele vlucht op onze reisdagen.

Aangezien het inchecken via de website maar niet wilde lukken liepen we bij aankomst op het vliegveld meteen door naar de incheckbalies van Transavia. Daar aangekomen werden we meteen geholpen, er stond niemand in de rij.

Bij het inchecken werden ons echter andere stoelen gegeven dan dat wij (tegen bijbetaling!) hadden gereserveerd. Desgevraagd werd ons medegedeeld dat deze al aan een ouder echtpaar waren vergeven en dat er niets meer aan te doen was. We gingen dan ook maar niet in beklag, dat had immers toch geen zin en stoelen 31D en 31E waren vast ook goede stoelen. Daarnaast deed het feit dat er geen andere passagiers bij de incheckbalie stonden vermoedden dat de vlucht niet uitverkocht was.

De luchthaven van Malaga kent een nieuwe terminal die er qua vormgeving modern uitziet. Vast weer zo’n prestige object waar de regionale Spaanse overheid zich financieel in heeft vergaloppeerd…. Minder modern was de security, waar geen van de aanwezige veiligheidsbeambten Engels sprak. Aangezien ik schijnbaar iets verkeerds deed werd er, druks gebarend en in rap Spaans, mij iets toegeschreeuwd. Mijn Spaans is redelijk, maar dit begreep ik toch echt niet. Omdat de desbetreffende dame mijn Engels niet begreep ontstond er al snel een vreemde situatie waarin mij, wederom in het Spaans, allerlei zaken werden verweten. Oorzaak van dit alles was dat de dame dacht dat ik een laptop bij me had en die moest toch echt uit de handbagage. Toen bleek dat ik toch echt geen laptop bij me had, droop ze af en begon wild te gebaren naar een andere passagier die al even verbouwereerd reageerde als ik. Kon niet nalaten om in mijn beste Spaans mijn verbazing naar de dame te uitten dat er op een internationale luchthaven als Malaga geen Engels werd gesproken.

Na de security togen wij naar een koffiebar en installeerde ons daar. Het toestel (B 737-800) zou pas over een uur vertrekken. Tot onze grote verbazing werden alle passagiers voor de vlucht al omgeroepen en bleek dat het boarden als 55 minuten voor vertrek zijn aanvang nam. Het boarden verliep enigszins chaotisch omdat enerzijds het toestel wel degelijk vol zat en omdat anderzijds veel passagiers (te) veel en (te) grote stukken handbagage mee namen aan boord en dat lang niet allemaal in de overhead bagagebakken paste. Dit tot irritatie van andere passagiers en het cabinepersoneel aangezien er hardhandig werd gepoogd toch alles in de bagagebakken te proppen. Als dat, ondanks de verwoedde pogingen, niet lukte werd de bagage gelabeld en alsnog in het vrachtruim vervoerd. Dat gaf natuurlijk weer irritatie bij die passagiers die hun “handbagage” alsnog naar het vrachtruim zagen vertrekken. Ook ik kwam met een medepassagier in een onnodige discussie terecht omdat deze man vond dat ik mijn tas en jas tijdens de vlucht maar onder de stoel voor mij moest opbergen en niet in de bagagebak. Wellicht zou het beter zijn als er bij het inchecken beter werd gekeken naar de hoeveelheid/grootte van de handbagage.

Het vertrek was mooi op tijd en al snel werd er met de service begonnen. Omdat rij 31 (waar wij zaten) de één na laatste rij in het toestel was, was er veel herrie en drukte. Het opbouwen van de trolleys maakte veel herrie, het bezoek aan de daar aanwezige toiletten door de andere passagiers zorgde voor veel verkeer maar vooral het gesleur met de trolleys tijdens de service (ze bleven de trolley maar keer op keer terugduwen naar de galley) was vervelend. Zelf zat ik aan het gangpad en keer iedere keer de trolley tegen mijn schouder. Van rust of zelfs even slapen was geen sprake tijdens de vlucht! Keek dan ook jaloers naar stoelen 1A en 1B toen we er langs liepen bij het van boord gaan.

Al met al een normale vlucht. De landing was conform schematijd. Transavia heeft al aangegeven mij het geld van de stoelreservering terug te betalen en ik weet nu dat ik echt niet meer achteraan in het vliegtuig moet gaan zitten en altijd een raamplaats moet nemen.

Emiel B.

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020