Transavia.com: Amsterdam - Kalamata, 11 juli 2005

11 juli 2005
Op maandag 11 juli zijn we vertrokken voor een korte vakantie naar de Peloponnesos, het meest zuidelijke gebied van Griekenland. De vluchten die er voor nodig waren om er te komen en om weer naar huis te gaan waren als volgt:

Amsterdam-Kalamata, met tussenlanding op het eiland Kythira
HV 737
Vertrek 06:00
Toestel was de PH-XRW, een Boeing 737-700

Kalamata-Amsterdam non-stop
HV 738
Vertrek 12:45 local
Toestel was de PH-XRB, een Boeing 737-700

Mede wegens de zeer hoge kosten voor het lang parkeren en het niet functioneren van het Openbaar Vervoer in de nachtelijke uren hebben we ons naar Schiphol laten brengen. Om de wegbrenger ook nog iets van een nachtelijke rust te gunnen zijn we erg vroeg naar Schiphol gereden waar we om 01:40 aankwamen.

Helaas is het niet mogelijk om voor de charters van Transavia on-line in te checken om vervolgens alleen de bagage nog af te geven. Dit zou een aanzienlijke hoop aan tijd besparen...

Eenmaal aangekomen bij vertrekhal 1 bleek de hele hal voorzien te zijn van "Efteling-dranghekken" om iedereen netjes in één rij naar vertrekhal 2 te krijgen. Omdat we zo vroeg waren, waren we als een van de eersten vooraan bij de ingang van vertrekhal 2 waar bewakingsmedewerkers iedereen tegenhield omdat volgens hen het incheckpersoneel nog niet aanwezig was. Het waren er volgens hen ook te weinig vanwege personeelsgebrek ofzo... op onze vraag hoe laat we dan konden inchecken werd geantwoord: ergens tussen 02:00 en 02:30 uur.

De rij achter ons werd in korte tijd wel erg lang dus besloten we maar te blijven wachten i.p.v. ergens een kop koffie te gaan drinken. Uiteindelijk werden de dranghekken verwijderd om 02:15, toen de dames van KLM arriveerden bij de check-in balies.

Een nieuwe manier van inchecken ditmaal: via de self-service check-in machine. Werkt als volgt: op touch-screen naam van Airline selecteren, paspoort met gegevensbladzijde boven in de machine stoppen die vervolgens de naam herkent, dan bestemming kiezen, indien meerdere vluchten op die dag, ook vluchtnummer kiezen. Machine herkent vervolgens ook de eventuele medepassagiers en er worden stoelnummers aangeboden. Indien niet akkoord (wij kregen 23A en B) kan ook dit aangegeven worden en verschijnt er een overzicht van de stoelindeling. Heb toen gekozen voor 1E en 1F, lekker veel beenruimte!

Op de aangegeven Boarding-time bij Gate C13, en konden meteen aan boord. Schijnbaar was iedereen op tijd want we vertrokken zeker 5 minuten te vroeg naar de Polderbaan, waar we natuurlijk die 5 minuten winst weer ruim verloren. Schijnbaar waren er bekenden van een van de piloten aan boord want 2 daarvan mochten de cockpit in vlak voor we van de gate vertrokken, en pas een tijdje na de start weer terugkwamen. Hoezo jaloers...

Ook bij aankomst 36L geen delay, direct de lucht in! Kort na take-off een bocht naar rechts richting Pampus met een prachtig uitzicht over Amsterdam-centrum, vervolgens via Arnhem richting Zuid-Duitsland. Kon vliegveld Niederrhein nog herkennen, daarna niet echt veel meer want in slaap gevallen...

Zoals bij iedereen bekend ook geen food-service meer bij Transava, er konden diverse ‘Bertolli’-sandwiches en drankjes gekocht worden, tegen niet-redelijke prijzen. De cabin-crew bracht het overigens wel netjes en kwam professioneel over.

Werd weer wakker ergens in de buurt van Venetië, verder gevlogen boven de oostkust van Italië en via Corfu over de VOR's van Araxos en Tripolis de daling ingezet naar de ‘luchthaven’ van Kythira, want meer dan een hooischuur met een reep asfalt is het eigenlijk niet. De Captain had ons vlak voor de landing al te kennen gegeven dat de landing vrij ruw zou gaan verlopen want landingsbaan is erg kort (1450 meter) en dat hij verwachtte het toestel toch nog zo'n 500 meter voor het einde van de baan tot stilstand zou kunnen krijgen.

Vlak voor landing nog even een bocht van 200 graden over het eilandje gemaakt en vervolgens ‘gecrasht’ op baan 02. Die 500 meter heeft hij niet gehaald, toch veilig aangekomen!

Passagiers met eindbestemming Kythira werden verwijderd, toen die eenmaal weg waren werd iedereen verzocht om de eigen handbagage uit de bagagebakken te halen om te controleren of er geen achtergebleven bagage zou blijven liggen. Goede veiligheidsmaatregel! Even later kwamen de passagiers met eindbestemming Amsterdam aan boord en vertrokken we ongeveer 30 minuten na aankomst. Er werd niet schoongemaakt en ook niet bijgetankt wat de ground-time aanzienlijk verkort.

Weer naar baan 02 waar we werden gelanceerd richting Kalamata. Vanwege de korte baan wordt hier gestart ‘op de remmen’, dat wil zeggen dat er vol gas wordt gegeven en de wielremmen pas worden losgelaten als de motoren op hun volle vermogen stuwkracht geven. Op het moment dat ze worden losgelaten wordt je hard in je stoelleuning gedrukt... echt cool!

De afstand hemelsbreed van Kythira naar Kalamata is niet zo ver als je op de kaart kijkt en was dan ook verbaasd dat de vlucht een half uur zou duren volgens de Captain. Via een enorme omweg (waarschijnlijk om militair vliegverkeer dat het vliegveld van Kalamata gebruikt te ontwijken) via Tripolis richting Kalamata waar we ook hier weer het vliegveld overvlogen om vervolgens een bocht van 200 graden te maken waarna we landen op baan 34. Het werd ons verboden vanuit het vliegtuig te fotograferen op het vliegveld vanwege alle militaire activiteiten daar.

Na een weekje vertoeven op het erg mooie en rustige (lees: geen schorriemorrie volk) Peloponnesos terug met de bus naar vliegveld Kalamata. Ik geloof dat de officiële vertrektijd 12:45 locale tijd zou zijn maar we waren al om 10:00 uur op het vliegveld voor de check-in. één balie met 1 Griekse check-in dame die al pratend met een bekende een sticker op de boarding-pass plakte zonder ook maar iets te vragen. Ik kreeg niet eens de kans om een ‘window-seat’ te vragen, maar zag dat ik die automatisch al van haar kreeg (17 E en 17 F) precies achter de vleugel.

Hierna nog wat rondgehangen tot iemand van de beveiliging iedereen sommeerde om naar de gate te gaan, wat ons verbaasde want nog een uur voor vertrek. Daar moesten we nog even wachten maar gingen toch al vrij snel boarden en vertrokken uiteindelijk ruim een half uur te vroeg! Dit gegeven was erg welkom want een erg strak schema na aankomst op Schiphol: met OV naar huis, auto in en dan snel naar het kattenpension om onze monsters op te halen vóór sluitingstijd.

Vlucht Kalamata-Amsterdam erg ‘uneventfull’ vertrek van baan 16, scherpe bocht terug naar vliegveld en via Tripolis en Araxos VOR richting Bosnië. Heb over de rest van de route niet veel meegekregen, wel veel gezien want het was onbewolkt van Kalamata tot Enschede, en vanaf dat moment was het weer tot vandaag één bak ellende.

Approach naar (alweer) de Polderbaan was van Lelystad naar Pampus, bocht naar rechts over de Zaanstreek (Alkmaar?) toen twee maal naar links.

Door de stevige tegenwind en het feit dat we landden op de Polderbaan kwamen we uiteindelijk maar 5 minuten te vroeg aan bij alweer gate C13.

Verder kan ik melden dat de service aan boord weer erg correct en vriendelijk was, de Bertolli-broodjes hetzelfde en de beenruimte... erg krap. Maar daar is de prijs dan ook naar dus zeur ik daar niet over.

Eindcijfer voor beide vluchten: een 9 omdat:

- op beide legs geen vertraging
- vriendelijke bemanning, zowel cabine als cockpit
- gevoel van veiligheid
- schoon en nieuw vliegtuig

W. D.

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019