Turkish Airlines: Istanbul - Keulen, 18 september 2006

18 september 2006
Op 18 september 2006 vloog ik van Istanbul Atatürk Airport (IST) naar Cologne Bonn Airport (CGN). De vlucht (TK1671) met vertrek om 11.40 zou drie uur en vijftien minuten duren. Zoals steeds koos ik ervoor om tijdig in te checken. Voor het inchecken had ik de keuze uit wel tien verschillende incheckbalies (zo goed als alle incheckbalies met de beginletter E of F).

Na het inchecken nog even de paspoortcontrole passeren om vervolgens een kijkje te nemen in de luxueuze winkels van het luchthavencomplex. Op de schermen zag ik dat mijn vlucht naar Keulen zou vertrekken van gate 319. Van een vorige vlucht met SN Brussels Airlines wist ik nog dat dat zou betekenen dat we met de bus naar het vliegtuig zouden rijden.

Er stonden drie bussen klaar want zo'n 150 mensen kunnen plaatsnemen in de Boeing 737-800 van Turkish Airlines. Aan boord nam ik plaats op zetel 14F zoals ik vooraf tijdens de online boeking had aangegeven. 14F is een exit seat en biedt dus extra beenruimte voor dezelfde prijs. Sommige maatschappijen rekenen extra kosten aan voor een exit seat (vb. Virgin Express)! De derde bus had wat vertraging waardoor de vlucht pas om twaalf uur vertrok. Naast ons vliegtuig stond een Airbus A320-200 van Turkish Airlines in retrokleuren geparkeerd. Dit is een trend die vandaag bij meer full-service luchtvaartmaatschappijen zichtbaar is (zoals Lufthansa en SAS).

Vijftien minuten na het opstijgen kwam de crew met de maaltijden rond. Je had de keuze uit twee gerechten: pasta of kip. De maaltijd was goed en verzorgd. De drankenkeuze was voldoende uitgebreid (zowel alcoholische als niet-alcoholische dranken). Na de maaltijd kwam men nog eens langs voor een tweede drankje. Wat de catering aan boord betreft dus weinig op aan te merken.

Aan boord was er tijdens de vlucht op de ophangschermen te zien waar we precies vlogen, tegen welke snelheid, welke hoogte, etc. Af en toe kwam er ook een reclamefilmpje van Turkije en Turkish Airlines tevoorschijn. Voor zij die niet graag naar het schermpje keken was er muziek voorzien. Soms was het wel even zoeken want niet elk kanaal gaf muziek.

Een klein uur voor het landen in Keulen kwam de crew met een productencatalogus rond waaruit de passagiers konden kopen. De prijzen waren iets hoger dan normaal (en waarschijnlijk hoog voor de meeste inwoners van Turkije). Ondanks de vertraging die we opliepen in Istanbul was de landing relatief op tijd.

Mijn conclusie is dat Turkish Airlines een goede prijs/kwaliteit biedt. De ticketprijzen zijn over het algemeen lager dan die van SN Brussels Airlines en Air France-KLM. Ook het comfort aan boord (lederen zetels), de vriendelijkheid van de crew en de catering zijn goed (vergelijkbaar met die van SN Brussels Airlines). Als ik een cijfer mag toekennen voor deze vlucht geef ik een 8.

Ph. Mielnik

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020