V Bird: Niederrhein - Helsinki, 24 januari 2004

24 januari 2004
Op zaterdag 24 januari melden we ons rond 07.00 op Airport Niederrhein, vlak over de grens bij Boxmeer. Vanuit onze woonplaats, Groningen, is dit twee en half uur rijden. Eigenlijk niet meer dan een half uur verder dan Schiphol. Vanaf de snelweg is de bewegwijzering naar de luchthaven vrij duidelijk alhoewel je zo'n vijf kilometer moet afleggen voordat je de voormalige Royal Air Force vliegbasis oprijdt.

De sporen van de luchtmacht zijn nog duidelijk aanwezig, overal verlaten wachthokjes, oude bunkers en barakken. Maar dan opeens doemt de hypermoderne terminal op! Glas, staal en licht domineren dit gebouw. Rondom de terminal wordt nog druk gewerkt aan de infrastructuur maar de parkeerterreinen zijn inmiddels volop in gebruik.

Vanaf het parkeerterrein ben je in een paar minuten in het imposante, maar vrijwel lege gebouw. Een aantal vluchten zijn net vertrokken en het duurt nog even voordat het volgende vliegtuig binnenkomt. Behalve V Bird is Ryanair momenteel de enige maatschappij die vanaf Niederrhein vliegt. Komende zomer komt hier overigens verandering in met de komst van een aantal chartermaatschappijen. Inchecken kan vanaf anderhalf uur voor vertrek en wij zijn uiteraard te vroeg (geen duidelijke inschatting gemaakt over de reistijd Groningen-Niederrhein en voor de zekerheid op tijd vertrokken). Het restaurant is al wel open en daar werd een heerlijke kop koffie gedronken.

Precies anderhalf uur voor vertrek gaat de incheck-balie open. Als een van de eerste passagiers kunnen we inchecken en is er nog ruim keuze uit goede plekken in het vliegtuig. Ondertussen is ook de Ryanair-balie open waar het wederom blijkt dat Londen een erg populaire bestemming is. Het inchecken bij V Bird verloopt soepel en we gaan meteen maar door de security.

Een beetje een teleurstelling is de wachtruimte na de security; behalve een snoep- en frisdrankautomaat is hier niets! Vanuit de wachtruimte zien we 'ons' zilveren V Bird vliegtuig landen en al snel nadat de passagiers zijn uitgestapt komt er een bus voorrijden die ons naar de vliegtuigtrap brengt, een ritje van minder dan 200 meter.

De eerste indruk aan boord is goed, het vliegtuig ziet er schoon en verzorgd uit. De stoelen lijken van leer en de beenruimte is meer dan we gewend zijn bij andere maatschappijen! In het vliegtuig, een Airbus A320, bevinden zich boven het gangpad video-schermen waarop tijdens de vlucht een aantal korte filmpjes worden vertoond. De safety-demonstratie wordt nog op de ouderwetse manier gegeven en is duidelijk te verstaan. Er zijn voor deze vlucht circa 50 mensen aan boord, inclusief een aantal transit-passagiers die al in Munchen waren ingestapt.

De vlucht naar Helsinki duurde circa twee uur en vijftien minuten. Tijdens de vlucht is het cabinepersoneel twee keer langs geweest met de bekende versnaperingen. Een kopje koffie kost 1 euro, een bakje met drie sandwiches kost 3 Euro 50.

Op de luchthaven van Helsinki wordt het vliegtuig aan een 'slurf' geparkeerd. Helsinki-Vantaa Airport doet modern en efficiënt aan, zoals bijna overal in Scandinavië. Voor de vertrekhal staan de pendelbussen die je voor 3 euro in zo'n 25 minuten naar het centrum van de stad brengen.

Een dag later, zondag 25 januari, staat alweer de terugvlucht gepland. Deze keer zijn er ruim 80 passagiers aan boord, al heel wat drukker dan de dag ervoor! Ook deze vlucht verloopt zonder bijzonderheden en om ongeveer half drie komen we aan op een gezellig druk Niederrhein. Voor vele omwonenden is de nieuwe luchthaven duidelijk een dagje uit. Het terras is overvol en ook het restaurant en de reismarkt doen goede zaken. De bus brengt ons van het vliegtuig terug naar de terminal en na het betalen van 14 euro mogen we het parkeerterrein weer verlaten. Dat is natuurlijk een stuk goedkoper dan op Schiphol!

Het retourtje Helsinki boekten we via de website van V Bird, zo'n vijf weken voor vertrek. We betaalden per persoon 58 euro, inclusief alle belastingen en toeslagen. V Bird zet als jonge maatschappij een goed product in de markt en biedt een aantal interessante bestemmingen. Niederrhein is een overzichtelijke en prettige luchthaven met voldoende ruimte voor toekomstige uitbreidingen. Nu maar hopen dat ze het aantal passagiers kunnen zien stijgen.

Het cijfer voor deze vlucht: 8

P. Bakema

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020