Wizz Air: Eindhoven - Warschau, 13 juli 2010

13 juli 2010
Op dinsdag 13 juli 2010 vloog ik met een A320-200 van Wizz air vanaf Eindhoven naar Warschau (vlucht W6 428). Wizz air vliegt, zoals de meeste low cost carriers, uitsluitend met een single class indeling. Wizz air viel meteen in de smaak, omdat ze met al mijn keuzes inbegrepen voor 75 euro een retour kon aanbieden. Hier komt echter wel het ‘no frills’ concept sterk naar boven drijven. Voor alles wat extra aan boord gaat dient te worden betaald.


Het eerste wat mij opviel aan boord was dat de leren stoelen zeer sterk aan het verslijten waren, wat er niet uitzag. Ze zaten overigens wel erg lekker. Toen ik door het raampje naar de luchtinlaat van de linker motor keek, zag ik enorme donkergrijze vlekken zitten. Of dit viezigheid of oppervlaktecorrosie is, kon ik moeilijk zien vanaf mijn raampje.

De safety briefing die aan de vlucht vooraf ging was moeilijk te verstaan. Tijdens de take-off sloeg ik bijna mijn handen tegen de oren. Het harde gillende geluid uit de motoren met een schijnbaar ingebouwde ratel was verschrikkelijk. Eenmaal op hoogte gekomen werd er iets gas teruggenomen en werd het geluid een iets zachtere toon op de achtergrond.

Het personeel begon al vrij vroeg rond te gaan met eten en drinken en was gedurende de hele vlucht vriendelijk en deed zijn best om iedereen goed te behandelen. De prijzen aan boord waren vriendelijk te noemen.

In-flight entertainment was er in geen enkele vorm, behalve de bekende reclameboekjes en wat turbulentie tijdens de take-off. De tijd vloog voorbij en Warschau kwam (letterlijk) vrij vlot in zicht. De piloot zette de kist zachtjes aan de grond en het vliegveld had de bagage al op de lopende band terwijl de eerste passagiers daar nog moesten aankomen.

Het vliegtuig van Wizz Air geef ik een 6. Het laat duidelijk zien dat het in continu gebruik is en er stevig op de kosten wordt bespaard. Het personeel krijgt een 9, alleen belemmerd doordat de safety briefing niet te verstaan was.

De vlucht als geheel krijgt van mij een 7,5. Minpunten zijn de versleten stoelen, extreem lawaaiige motoren en mijn twijfels over de toestand van het uitwendige plaatwerk. Daar staat wel een erg vriendelijke bemanning, goede tijdigheid en een erg laag prijskaartje tegenover.

En ik moet de busreis nog vinden die je voor 75 euro 1000 km heen- en 1000 km terug brengt in amper twee uur tijd.

Wizz air heeft op mij de indruk achtergelaten dat het een sociaal bewuste maatschappij is, die echter op alles waarop bezuinigd kán worden, ook werkelijk bezuinigd en geen cent te veel uitgeeft. En dat zie je wel terug in het vliegtuig (maar wat wil je, voor zo’n klein prijskaartje).

W. van der Lee

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2021