Duits 'elektrovliegtuig' Elektra One krijgt zonnepanelen

22 april 2012 - 15:00

FRIEDRICHSHAFEN - Het eenpersoons elektrische vliegtuig Elektra One wordt doorontwikkeld naar een Solar-variant met zonnepanelen. Tevens komt er een tweepersoonsversie. Dit is bekend gemaakt tijdens de luchtvaartbeurs AERO 2012, die de afgelopen dagen plaatsvond in het Duitse Friedrischshafen. De door de Duitse luchtvaartingenieur Calin Gologan ontworpen Elektra One voltooide op 24 maart 2011 de eerste vlucht.

Bij de Elektra One Solar zijn op de vleugels zonnepanelen met een oppervlakte van zes vierkante meter aangebracht die 1 kW energie leveren. Accu’s leveren de overige energie. Door een grotere spanwijdte (elf in plaats van 8,6 meter) en nieuw ontworpen vleugels, neemt het vliegbereik toe van vierhonderd naar duizend kilometer. De kruissnelheid ligt daarbij rond 160 kilometer per uur bij een energieverbruik van 2,5 kW. Evenals bij de Elektra One is in de Solar een elektromotor aanwezig met zestien kW vermogen.
Solar-variant van de Elektra One.

Elektra Two
Tijdens AERO 2012 is tevens een model te zien van de Elektra Two die plaats gaat bieden aan twee personen. Het toestel krijgt een 40 kW sterke elektromotor en zal beschikbaar zijn met twee verschillende vleugelspanwijdtes van respectievelijk veertien en zeventien meter. Het vliegbereik zal rond de vijfhonderd kilometer komen te liggen. Met de grotere vleugel zal zevenhonderd kilometer kunnen worden overbrugd.

Uit het toestel wordt tevens een speciale variant ontwikkeld, de Elektra Two Record. Dit vliegtuig moet een non-stop vliegbereik krijgen van drieduizend kilometer en komt op de markt als onbemand observatievliegtuig. Bij deze toestellen worden de zonnepanelen niet meer op de vleugels geplakt, maar in de constructie geïntegreerd.

Het door Gologan geleide bedrijf PC-Aero werkte ook het Green Village Airfield uit. Dit concept voorziet in een hangar met zonnecollectoren die voldoende stroom kunnen leveren voor meerdere Elektra’s. Volgens PC-Aero is 20 vierkante meter zonnepaneel voldoende om een Elektra One op jaarbasis 300 uur te laten vliegen.

Van onze redactie

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen