'Rapport over crash Superjet komt snel, geen annulering orders'

11 juli 2012 - 10:25

FARNBOROUGH - Het rapport over de oorzaak van de crash van een Russische Sukhoi Superjet 100 in Indonesië komt eind deze maand of uiterlijk begin augustus. Dat heeft de directeur van Sukhoi Civil Aircraft, Vladimir Prisyazhnyuk dinsdag tegen Luchtvaartnieuws.nl gezegd tijdens de Farnborough International Airshow. Sukhoi gaf op de show een uitgebreide presentatie over ‘zijn’ Superjet (SSJ-100), een regionaal toestel dat sinds april 2011 in commercieel gebruik is.

Prisyazhnyuk schetste een beeld van een ideaal vliegtuig, waarmee nooit iets aan de hand is. “We hebben superieure veiligheidsprestaties”, zei hij.

Aan het verongelukken van een Superjet, op 9 mei in Indonesië, gingen de directeur en zijn medewerkers aanvankelijk geheel voorbij. Een showexemplaar van Sukhoi maakte toen een rondvlucht langs landen met potentiële afnemers in Azië. In een vulkanisch landschap op het Indonesische eiland Java ging het mis. De Superjet stortte door nog onopgehelderde oorzaak neer; alle 45 inzittenden kwamen om het leven. Desgevraagd ging Prisyazhnyuk dinsdag alsnog op het ongeluk in. “Het onderzoek is nog gaande. Het is een delicate kwestie. Het is nu aan de specialisten om de toedracht te achterhalen. Het rapport over de crash komt eind deze maand of begin augustus.”

'Geen technische issues'
De Indonesische raad voor luchtverkeersveiligheid (NTSC) meldde eerder dat het twaalf maanden zou duren vooraleer het ongeluk zou worden opgehelderd. De NTSC is de hoofdonderzoeker, Russische experts geven advies. Mogelijk is er sprake van een tussentijdse rapportage en een eindrapport. Volgens Mikhail Pogosyan, de topman van de United Aircraft Corporation (UAC), het Russische moederbedrijf van Sukhoi, staat een ding bij voorbaat vast: met de Superjet was niets mis. “Er zijn geen technische issues”, zei Pogosyan dinsdag. Onduidelijk bleef daarbij of hij vooruitliep op de onderzoeksresultaten of dat de wens de vader van de gedachte was.

Prisyazhnyuk en Pogosyan verzekerden verder dat de crash in Indonesië nergens invloed heeft gehad op de verkoop van de Superjet, maar Pogosyan gaf wel toe dat er een “verschuiving van de leveranties aan Indonesische maatschappijen” plaatsheeft. Dit gebeurt naar alle waarschijnlijkheid op verzoek van de maatschappijen zelf, die eerst het naadje van de kous willen weten. Het Indonesische Sky Aviation krijgt als gevolg van de crash zijn bestelde twaalf Superjets later. Ook de levering van dertig Superjets aan de lokale carrier Kartika Airlines schuift op. Prisyazhnyuk benadrukte dat geen enkele maatschappij orders heeft geannuleerd.

Mexico
Sukhoi presenteerde ook wat het omschreef als “onze eerste Westerse klant”: het Mexicaanse Interjet, dat twintig Superjets heeft besteld en dezer dagen zijn eerste exemplaar ontvangt. De voorzitter van de raad van commissarissen van Interjet, Miguel Aleman, zei in Farnborough dat de bestelling en aflevering van de Superjets aan zijn bedrijf ondanks het ongeluk “doorgaat zoals gepland” en Interjet er niet van zal weerhouden nieuwe bestellingen te plaatsen. Van de Sukhoi Superjet 100 zijn tot nu toe 246 exemplaren besteld. Negen stuks zijn operationeel: acht bij het Russische Aeroflot en een bij Armavia uit Armenië.

Prisyazhnyuk ontkende dinsdag dat er veel operationele problemen zijn bij de bestaande vloot van Superjets. Toch klaagde Aeroflot daar eerder dit jaar wel over. In maart zei een technicus van Aeroflot dat de Superjets van zijn bedrijf slechts 3,9 uur gemiddeld per dag vliegen, in plaats van de verwachte acht tot negen uur. De reden zou zijn dat zich vaak mankementen aan de vliegtuigen voordoen, terwijl de levering van onderdelen gebrekkig zou zijn. Mikhail Pogosyan wees er dinsdag op dat de Superjet door de erkende luchtvaartautoriteiten in Rusland en daarbuiten is gecertificeerd. “Wij vertrouwen erop dat het programma een succes zal worden.”

Door Lolke van der Heide

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen