DRIEBERGEN - Het gebruik van civiele vliegtuigen en helikopters is geen ongewoon verschijnsel. Vanuit diverse politieke hoeken zijn vragen gerezen over het gebruik van civiele toestellen voor het leger. Dit volgt op de crash van een civiele Mil Mi-8, die woensdag (26 juli) aan onder meer twee Nederlandse militairen het leven kostte.
Volgens sommige politici moeten er vraagtekens worden gezet bij de inzet van civiele toestellen voor militaire doeleinden. Daarbij wordt blijkbaar niet stilgestaan bij het feit dat dit al jaar en dag routine is. Zo vliegen maatschappijen als Northwest Airlines, World Airways en ATA Airlines veelvuldig voor het Amerikaanse leger naar oorlogsgebieden als Irak en Afghanistan. Daarbij wordt ook Schiphol vaak gebruikt als tussenstop om te tanken.
De helikopter die woensdag neerstortte was een Mil Mi-8MTV, een relatief moderne variant van het populaire Russische helikoptertype, dat in 1960 voor het eerst vloog. Sindsdien zijn er duizenden Mi-8's gebouwd, die in dienst zijn in meer dan vijftig landen.
Volgens sommige politici moeten er vraagtekens worden gezet bij de inzet van civiele toestellen voor militaire doeleinden. Daarbij wordt blijkbaar niet stilgestaan bij het feit dat dit al jaar en dag routine is. Zo vliegen maatschappijen als Northwest Airlines, World Airways en ATA Airlines veelvuldig voor het Amerikaanse leger naar oorlogsgebieden als Irak en Afghanistan. Daarbij wordt ook Schiphol vaak gebruikt als tussenstop om te tanken.
De helikopter die woensdag neerstortte was een Mil Mi-8MTV, een relatief moderne variant van het populaire Russische helikoptertype, dat in 1960 voor het eerst vloog. Sindsdien zijn er duizenden Mi-8's gebouwd, die in dienst zijn in meer dan vijftig landen.
 
					 
                 
                     
                     
                    









































































 
 
 
 
 
 Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.
			Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.