MOSKOU - Luchtvaartmaatschappijen die via Russisch luchtruim willen vliegen moeten de komende jaren nog een heffing betalen. Tegen 2013 zou die heffing kunnen worden opgeheven, maar tot die tijd moet een maatschappij die bijvoorbeeld vanuit Europa via Siberië naar Azië wil vliegen diep in de buidel tasten. De Europese Commissie heeft hiertegen al tijden bezwaar.
De heffingen gelden niet voor Russische maatschappijen als Aeroflot en AirBridge Cargo. Die kunnen zonder moeite door het luchtruim, terwijl concurrenten moeten kiezen tussen een hoge heffing of een paar uur omvliegen.
Volgens eurocommissaris Jacques Barrot zijn de heffingen excessief en illegaal. De Europese Commissie stelde afschaffing eerder al als voorwaarde om Rusland te laten toetreden tot de wereldhandelsorganisatie WTO.
Het onderwerp kan de komende jaren worden betrokken bij een groter EU-akkoord met Rusland. Daarbij gaat het vooral over Russisch gas en Europese investeringen.
(c) Reismedia / ANP
De heffingen gelden niet voor Russische maatschappijen als Aeroflot en AirBridge Cargo. Die kunnen zonder moeite door het luchtruim, terwijl concurrenten moeten kiezen tussen een hoge heffing of een paar uur omvliegen.
Volgens eurocommissaris Jacques Barrot zijn de heffingen excessief en illegaal. De Europese Commissie stelde afschaffing eerder al als voorwaarde om Rusland te laten toetreden tot de wereldhandelsorganisatie WTO.
Het onderwerp kan de komende jaren worden betrokken bij een groter EU-akkoord met Rusland. Daarbij gaat het vooral over Russisch gas en Europese investeringen.
(c) Reismedia / ANP