Fly540.com: Nairobi - Mombasa, 26 december 2009

26 december 2009
Na onze safari trip werden we door Ben, onze gids, driver en inmiddels vriend, afgezet op Jomo Kenyatta International Airport, bij de domestic terminal. We waren tamelijk vroeg voor onze vlucht naar Mombasa aan de kust. Er bleef ons niets ander over dan te tijd te killen met rondkijken, wat muziek luisteren en kletsen. En er is zoveel te zien op Afrikaanse vliegvelden. Je lacht je rot over wat mensen aan hebben, meeslepen en doen, dat de tijd voorbij vliegt.


We hadden onze tickets via internet gekocht en betaald en konden met het e-ticket naar de balie van Fly540 om onze boarding cards te halen voor vlucht 5H0441. Ze werden nog met de hand geschreven, dat zie je zelden meer! Ons toestel, een ATR72 was er nog niet en dus moesten we na de security check in de vertreklounge nog even wachten. Een uurtje en een colaatje verder, kwam onze plane er aan.

De lounge (een betonnen hok met klapstoeltjes) in de domestic terminal biedt een prima uitzicht op het platform waar allerlei exotische maatschappijen met even exotische toestellen te zien zijn. Ik gok dat een aantal van deze clubs prijken op allerlei zwarte lijsten. Want de uiterlijke staat van een deel van de vloot is echt erbarmelijk! Dat het nog de lucht in gaat. Oude DC9's, een aftandse F28, enzovoorts. Ik ben blij dat Fly540 goed bekend staat met een (op papier) nieuwe en moderne vloot.

Enfin, lopend over het platform naar ons vliegtuig dat de ingang achteraan heeft. Redelijk ongebruikelijk, maar toch. Wij zaten op rij 1 A+B en 2A+B, dus voor de vleugels en voor de propellers.

Na een totaal onverstaanbare safety annoucement gingen we op tijd de lucht in, westwaarts richting een heet Mombasa. De vlucht zelf was niet zo spannend. Behalve dan dat de nooduitgang naast rij 1 ieder moment naar buiten leek te kunnen vallen. Er zat geen binnen bekleding meer overheen, en het zag er tamelijk gammel uit. Je kon het hele ding gewoon heen en weer bewegen! Gelukkig bleef het ding de hele reis op zijn plek zitten.

De ATR72 is een hoogdekker en we vlogen niet zo hoog, dus een fantastisch uitzicht over een halfbewolkt Kenia. Tijdens het stijgen hebben we nog wat wild gespot net als tijdens de approach van Mombasa (Moi International Airport). De service bestond uit wat frisdrank of bier en een pakje zoete of zoute koekjes. Geen punt voor een vlucht van een klein uur. Keurig op tijd stonden we weer aan de grond. En als je dan uitstapt slaat de vochtige warmte als een deken om je heen..

Na vijf heerlijke vakantiedagen in een huisje aan de Indische oceaan werd het tijd voor het derde deel van onze trip. Op oudejaarsdag vertrokken we weer naar Nairobi met vlucht 5H0442. Mombasa is echt zo'n tropisch vliegveld: alles open, de wind waait er doorheen en de vogels ook (en ze doen er hun "ding"). Verder is het eigenlijk vooral een toeristenplek, dus veel charters uit Europa (vooral Duitsland en Italiƫ). Ook hier is het genieten om rond de lopen en te kijken. Al snel kwam onze plane er aan. Deze keer een kleine Canadair CRJ200. Meer een business jet dan een airliner, maar ook leuk voor de verandering.

Kennelijk had iemand commentaar geleverd op de kwaliteit van de veiligheidsmededelingen, dus die had men maar geskipt. We kregen wel het advies om een oogje te slaan op het beduimelde kaartje in onze stoelzak, waarop ooit de veiligheidsinstructies hadden gestaan.

Ook nu bestond het inflight entertainment vooral uit de lol die je samen maakt en wat er buiten te zien valt. En dat was prachtig. Deze keer erg hoge cumulus wolken waar we tussendoor scheerden. Zo'n kleine jet geeft een enorme snelheidssensatie, we hadden soms bijna het gevoel in een straaljager te zitten. Dat kwam ook omdat de heren op de bok er duidelijk plezier in hadden!

Eenmaal op kruishoogte, kwamen de crew-ladies weer langs met drankjes en koekjes. Gaat er altijd in! En ook nu, mooi op tijd en weer veilig aan de grond.

Al met al voor dit retourtje een dikke 7, zeker gezien de prijs van 80 euro.

W. Wezeman

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019