Emirates: Amsterdam - Tokio (via Dubai), 28 oktober 2010

28 oktober 2010
Voor een gecombineerd bezoek aan Japan en familie in Dubai, kozen wij voor een vlucht van Emirates. Na het winnen van diverse awards en de ambities van de luchtvaartmaatschappij, waren we erg benieuwd.
Dit waren de vluchten, data en toesteltypes:

28-10-10 EK146 AMS-DXB 777-300ER
29-10-10 EK318 DXB-NRT 777-300ER
10-11-10 EK317 KIX-DXB 777-300ER
13-11-10 EK147 DXB-AMS 777-200LR

Alle toestellen maakten een verzorgde indruk. Redelijk nieuw, sfeerverlichting, en in de nacht zelfs een 'sterrenhemel': kleine LED-lampjes die in het plafond verwerkt zaten. Gaf een gevoel van 1001 nacht. Goed gedaan hoor!

We hadden een actietarief in economy geboekt, en konden direct voor alle vluchten de stoelen reserveren. Gratis. Keurig! Omdat we met 6 personen reisden, kozen we de 'tweetjes' helemaal achterin het toestel. Ook deze stoelen kosten niets extra's om te reserveren.

Het boarden gaat per 'zone'. Eerst first, dan business, dan van achter naar voor. Daar werd streng op gecontroleerd, waardoor het boarden bijzonder efficiënt verliep. De stoelafstand in alle toestellen is royaal. Ook de recline is uitstekend. Gezien de 3-4-3 opstelling in alle toestellen, zijn de stoelen wel aan de smalle kant.

Tijdens de nachtvuchten werden tandenborstels en oogmaskers uitgedeeld. Helaas geen oordoppen, en die zijn wel aan te raden als je echt wilt slapen. Verder natuurlijk dekens, kussens en een prima hoofdtelefoon.

Het IFE-entertainmentsysteem is uitstekend. Een zeer ruime keuze aan films en series, spelletjes en het allerleukse: prachtige projecties bij de vluchtinformatie. Bovendien: cameraview vanuit de cockpit en van onder het toestel. Ik hou ervan!

Voor alle vluchten geldt: ze vertrokken ruim op tijd, en op allevier de bestemmingen landden we iets te vroeg.

Eten en drinken aan boord: Tijdens alle maaltijden werd eerst de maaltijd uitgedeeld en kwam daarna het drinken. Dat liep niet helemaal efficiënt. Twee keer hebben we langer dan 30 minuten moeten wachten op het drankje bij het maaltje. Een aandachtspunt.

Maar, daar zit sowieso onze kritiek: het personeel. Het personeel is zeer internationaal: afkomstig uit allerlei landen over de hele wereld. Er leek daardoor weinig affiniteit onderling te zijn, waardoor er niet als 'team' geopereerd werd. Ik kan het niet helemaal uitleggen, maar het liep op alle vluchten stroef onderling. Een aantal Britse stewardessen waren bovendien tegen een groepje oudere Japanners bijzonder grof. Overduidelijk spraken deze mensen geen Engels, en verstonden daardoor het platte Liverpools van Ally en Sofie al helemaal niet.

En dat blijft toch hangen. De toestellen, het comfort, de hoeveelheid en kwaliteit van het eten en drinken, daar scoort Emirates uitstekend op. Maar teamspirit, een welkom gevoel aan boord en een gemeende glimlach, dat zijn de aandachtspunten.

Vliegen met Emirates geef ik daarom een 7-.

R. Picavet
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen