Jetstar: Singapore - Darwin, 29 september 2008

29 september 2008
Voor het vervolg van onze reis naar Australië, vliegen mijn vrouw en ik op 29 september 2008 van Singapore naar Darwin. Hoewel wij hebben geboekt voor een Qantas-vlucht (Vluchtnummer QF278), wordt de vlucht uitgevoerd door Jetstar (Vluchtnummer JQ62).

Na een transfertijd van ongeveer 7 uur, die wij slapend hebben doorgebracht in het luchthaven Terminal 1 hotel, melden wij ons bij de transferbalie van Jetstar voor de check-in procedure. Na het over-en-weer geven van wat vliegdocumenten (helaas geen e-ticket) aan de baliemedewerker, verkrijgen wij uiteindelijk de felbegeerde boardingkaart. Hieruit blijkt dat mijn vrouw en ik stoel 4 D respectievelijk stoel 4 E kunnen claimen. Tevens blijkt uit de boardingkaart dat wij ons niet later dan 22.55 uur bij gate C 13 moeten melden.

Uit het vooraf raadplegen van de Jetstar website, is mij duidelijk geworden dat deze maatschappij is te vergelijken met Easyjet. Voor wat betreft de catering betekent dit dat je veel kan krijgen aan boord maar dan wel tegen betaling. Of dit ook geldt voor het verkrijgen van warme maaltijden aan boord, weten wij helaas niet. Derhalve nemen wij het zekere voor het onzekere en gaan nog even snel naar de Burger King alwaar wij genieten van een heerlijk menu.

Zo langzamerhand geeft de klok aan dat het 22.55 uur is en gaan wij richting gate C 13. Uit ervaring weet ik dat je de boodschap "uiterlijk bij de gate zijn om" enigszins naar eigen inzicht mag en kan interpreteren. Het merendeel van de passagiers volgt de boodschap altijd strikt op en dat zorgt juist voor enorm veel drukte bij de security (deze is overigens op de C-pier in Singapore niet-centraal geregeld maar echt pas bij de gate) en de wachtruimte "glazen kooi" waar je vervolgens terecht komt. Bovendien is het aantal stoelen hier zeer beperkt.

Het feit dat wij uiteindelijk pas om 23.25 uur bij de security arriveren heeft een voordeel: we kunnen direct doorlopen naar het vliegtuig. "Heerlijk" dat we niets hebben meegekregen van het 1-voor-1 naar binnengaan in "slurf" en vliegtuig.

Heel kort voor het instappen heb ik natuurlijk even een blik naar buiten geworpen om te achterhalen met wat voor toestel wordt gevlogen. Het blijkt een Airbus A320 te zijn met de registratie VH-VQG.

Zoals eerder vermeld bezetten wij de stoelen 4D en 4 E die onderdeel uitmaken van een 3-3 configuratie in een cabine die zeer sober is ingericht (inderdaad net als bij Easyjet). Concreet: bij binnenkomst in het toestel geen wandje dat de afscheiding markeert tussen het entree-gedeelte en de Maincabin. Hetzelfde geldt voor de pantry voorin en de Maincabin. Hier wordt gebruik gemaakt van het alom bekende gordijn dat in gesloten toestand op half 7 hangt. Kortom: ook geen enkel stukje privacy voor de cabin crew. Zo kan je duidelijk zien dat uit een boekje de veiligheidsinstructies worden voorgelezen en zit de crew in de jumpseat (zeker gezien de compactheid van de Maincabin) bijna bij de passagiers op schoot tijdens take-off and landing. Overigens kan ik over onze seat zeer kort zijn: aan de zeer krappe kant (na een vliegduur van ruim 4 uur mag je inderdaad hardop zeggen dat je aan vakantie toe bent).

Ook over het IFE kan ik kort zijn: dat is niet beschikbaar. Alleen het bekende Inflight magazine (bij iedere maatschappij zo'n beetje hetzelfde qua inhoud over hotels, eten en drinken en het bekende vlootoverzicht) is aanwezig.

Bij de verzorging aan boord wil ik langer stilstaan: omdat wij officieel een Qantas-ticket hebben, krijgen mijn vrouw en ik toch een maaltijd aangeboden. Kennelijk is bij de crew bekend dat wij geen lowcost-ticket hebben geboekt via de Jetstar-site. Helaas is de maaltijd smakeloos (de bekende lauwe pasta met veel saus en zout) die zonder enige franje wordt geserveerd. Gelukkig hebben wij nog voor vertrek van de Burger King gebruik kunnen maken. Naast de maaltijd ontvang je nog een package bestaande uit: een dekentje, een opblaasbaar kussentje, oordoppen en het "piratenlapje" dat je met elastiek om je hoofd voor je ogen kan doen. "Prettige nachtrust gewenst!!", in de krappe stoelen.
Overigens: de passagiers die wel een lowcost-ticket hebben geboekt, krijgen niks op catering gebied. Dit onderscheid tussen de passagiers, leidt soms tot vreemde blikken: "Waarom zij wel en ik niet", zie je sommige mensen denken.

De vlucht op zich verloopt soepel. Omdat de vlucht in de nachtelijke uren wordt uitgevoerd, "probeert" het merendeel van de passagiers een oog dicht te doen. Niet dus!

Nog een korte opmerking over de andere crew (zij die het pientere pookje bedienen): deze zie en hoor je (bijna) niet. Vlak voor de landing hoor je wat gemompel: "Cabin crew prepare for landing" en "temperature is 25". That's it!

Nu mijn oordeel over deze vlucht.

Jetstar geef ik een 6. Ze bieden gewoon goed kaal vervoer aan met vertrek en aankomst op tijd. Het toestel was schoon. De cabin crew was vriendelijk. Was de maaltijd zeer smakelijk en was het een iets ruimere stoel geweest, dan had ik graag een 7 gegeven.

P. de Vries

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2018