ArkeFly: Amsterdam - Fortaleza, 11 februari 2008

11 februari 2008
Heen en terug met ArkeFly van Amsterdam naar Fortaleza. Velen zullen mij wel een zeur vinden, maar dat is naar mening onterecht. Dit was voor mij de eerste keer met een charter. Ik maak circa twintig vluchten per jaar, waarvan zestien long haul. De Star Class van ArkeFly is niet te vergelijken met de Business Class op lijndiensten, maar daar is de prijs dan ook naar.

Op de heenweg was alles okee. De toestellen van ArkeFly zijn redelijk oud (onze Boeing 767-300ER was circa achttien jaar) maar met een beetje goed onderhoud moet dat kunnen. Let wel: met goed onderhoud.

De service was okee, het enige dat ik wel kwijt moet is de manier van optreden van de ‘heren’ van de bediening. Ieder beestje is anders geaard (ik ben zelf ook anders geaard) maar een man is een man en geen gillende keukenmeid. In je vrije tijd kun je gillen zoveel je wilt denk ik dan.

En toen kwam de terugvlucht. Meer dan 55 uur vertraging. U leest het goed: meer dan 55 uur allerlei uitvluchten en excuses. Eerst was de landingsbaanverlichting op St. Maarten kapot, daarna was ons toestel kapot et cetera. Een andere kist zou ons ophalen. In zijn totaliteit was het zeer triest, de opvang was slecht en een regelrechte schande! We zouden nu op woensdag 20 februari terugvliegen, in plaats van de 18e. Uiteindelijk werd het 21 februari om 4 uur ’s nachts!

De kist die werd ingezet was een oude Lockheed L-1011 TriStar van het Portugese bedrijfje Luzair. Het toestel, de CS-TMP, is 28 jaar oud en heeft jarenlang staan te vergammelen op de luchthaven van Lissabon. Een andere TriStar van Luzair, de CS-TMR, heeft nog jaren op Schiphol staan te schimmelen.

Ik ben ervan overtuigd dat ons toestel bij een serieuze inspectie niet eens luchtwaardig gekeurd zou worden. Ik vind dit een volkomen minachting van ArkeFly voor zijn passagiers voor wat betreft de veiligheid. Om nu in kisten die allang met pensioen zouden moeten zijn 270 man de oceaan over te sturen kan gewoon niet. En dan wil ik het over de service aan boord nog niet eens hebben. Te beroerd voor woorden!

Een bakje prut als diner en een droog broodje met een bekertje koffie als ontbijt, geen Star Class et cetera. Eigenlijk maakte het mij ook niets meer uit, als we de overkant maar zouden halen. Zoals ik reeds zei, ik vlieg veel, heb me ook altijd verdiept in de luchtvaart dus ik weet er wat dat betreft wel iets vanaf.

De mensen in dit toestel hebben het hele jaar hard gewerkt voor hun vakantie. Als er dan vertraging optreedt dan behoren die mensen een beetje behoorlijk opgevangen te worden en daar mankeert het bij ArkeFly dus aan.

Wat mij het meest stoorde is de kwestie omtrent vliegveiligheid. Daarin neemt ArkeFly zijn verantwoordelijkheid namelijk niet! Aan dit soort praktijken moet paal en perk gesteld worden in het belang van de reiziger.

Ik heb overigens nog steeds niets van ArkeFly gehoord over de schadevergoeding waar ik recht op heb.

Over deze vlucht kan ik geen cijfer geven, tenzij er ook een –10 bestaat.

W. Broertjes
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen