EasyJet: Amsterdam - Praag, 1 november 2012

6 november 2012

Donderdag 1 november vloog ik weer eens met easyJet van Amsterdam naar Praag. Vertrek om 19:10 uur vanaf de M-gate, vluchtnummer EZY3809, toestel Airbus A319. Wekelijks pendel ik heen en weer tussen Praag, mijn woonplaats en Nederland, mijn werkplaats.

Soms met Transavia naar Rotterdam, maar aangezien zij hun late dinsdagavondvlucht hebben verplaatst naar de dinsdagochtend en in november helemaal niet vliegen (waarom eigenlijk) vlieg ik meestal heen naar Nederland met Wizz Air en terug naar Praag met easyJet.

Normaal gesproken zit op de vlucht van easyJet naar Praag een Franse crew, die na aankomst in Praag terugvliegen naar Parijs. Nu staan de Fransen ook niet echt bekend om hun vriendelijke en klantvriendelijke benadering, maar het is over het algemeen best te doen.

Sinds twee weken echter is het routeschema van easyJet blijkbaar omgegooid en zit er op de Praag-route een crew uit Bristol, Engeland. En dat was te merken...

Al twee weken lang het volgende. Onvriendelijke, bij vlagen onbeschofte, cabincrew, niet te verstaan bij de omroepberichten, slechte service en totaal niet klantgericht.

Een passagier die bij mij op rij 4 zat, ik had stoel F hij had stoel B, beklaagde zich bij de cabincrew over het feit dat zijn handbagage niet mee mocht omdat de bagagebakken erg vol zouden zijn. Hij moest dus bijbetalen om de bagage in te laten checken. Ik heb zijn handbagage gezien en hij had praktisch dezelfde koffer als dat ik had. Klein ding, valt binnen de grenzen van het toelaatbare bij easyJet, dus ik begreep niet waarom dit niet kon. Zeker ook niet omdat het vliegtuig slechts driekwart vol was. In de bagagebakken was plek genoeg.

De cabincrew blafde hem letterlijk af; hij moest het maar vragen aan de dame bij de pre-boarding als deze binnen kwam.Toen na het boarden deze de papieren kwam afgeven in de cockpit sprak de betreffende man haar aan. Wederom een fijne afblaftoon. Hij moest gaan zitten en verder werd er geen discussie gevoerd.

Nu sta je in de vertrekruimtes bij de M-gate altijd al als vee te wachten op de sprint naar het vliegtuig, is de bemensing door easyJet daar slecht geregeld en erg hooghartig (waarom eigenlijk, u heeft status denkt u of u vindt uw baan erg vervelend?), maar om nu ook nog als een kleuter te worden toegesproken gaat wel erg ver.

Er was dus ook flink wat rumoer aan boord, door ontevreden passagiers die hun ongenoegen aan de cabincrew kenbaar maakten.
De vlucht zelf was op zich prima, keurig op tijd vertrokken en binnen de tijd aangekomen op Praag Airport, pardon Vaclav Havel Praag Airport heden ten dage.

De cabincrew heeft praktisch niets kunnen slijten tijdens de vlucht, geen drankjes noch de redelijke goede gifts.
Vlieg ik volgende keer weer met hen? Tja, geen keuze als je voor een redelijke prijs (165 euro wat nu ook weer niet zo goedkoop is) wilt vliegen. Maar zou het mijn voorkeur hebben? Nee, ook na tientallen vluchten met easyJet is het nog steeds wennen en na afgelopen donderdag wordt het er niet beter op.

De resultaten:
Vluchtuitvoering: 9
Cabincrew: 1
Vliegtuig: 8

Inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020