easyJet, Ryanair en Basiqair op één dag: 11 november 2004

11 november 2004
Donderdag 11 november met een vriend die nog nooit gevlogen had een leuk rondje prijsvechters gedaan. Ons oorspronkelijke plan was een goedkoop dagje Londen heen en weer te doen, maar na grondig speurwerk vonden we een serie met drie verschillende maatschappijen en 4 vliegvelden eigenlijk leuker, bovendien hadden we zo meer vliegtijd.

Puur voor het avontuur vliegen dus, 2 maanden van te voren geboekt voor een reisje Amsterdam-Londen Stansted (easyjet, vlucht EZY3884), Londen Stansted - Stockholm Skavsta (Ryanair, vlucht FR054) en Stockholm Skavsta - Rotterdam (Transavia, vlucht HV5002), voor in totaal 94 euro per persoon. Een redelijk prijs, vind ik.

Hoewel onze eerste vertrektijd pas 09:35 was, waren we om 7:00 uur op Schiphol, om zo veel mogelijk mee te maken. easyJet heeft gelukkig al eerdere vluchten, dus was er al een incheckbalie open. Voordeel van de nieuwe vertrekhal van easyJet is dat er rond 7 uur nog geen drukte is voor de douane (in vertrekhal 2) en zo waren we dus megasnel door de douane.

Schiphol bij zonsopgang is prachtig, dus we hebben ons niet verveeld. Het boarden zou om 09:05 beginnen, maar toen stond op onze gate nog een Martinairvlucht naar Hurghada en Luxor met een lichte vertraging. De bezetting van de gate was zeer strak gepland, maar het kwam perfect uit, 3 minuten na de pushback van de Martinair A320 kwam onze B737-300 van easyJet aan. De turn-around was zeer snel, en ondanks dat het werkelijke boarden pas 10 minuten voor de geplande vertrektijd begon, waren we 10 minuten na schematijd weg.

We vertrokken vanaf de Polderbaan, en na een snelle linkerbocht en een prima vlucht van 42 minuten waren we op Stansted. We kwamen dus prima op schema aan. Met de onbemande metro gingen we naar het hoofdgebouw, waar we 4 uur de tijd hadden voor we naar Stockholm zouden vliegen. We hebben even een wandeling gemaakt, alvorens weer in te checken voor de volgende vlucht.

Ryanair had een enigszins onvriendelijke, maar wel supersnelle check-in en een prachtige vertrekgate, waar je in werkelijk alle rust kon wachten op vertrek. We hadden allebei een zeer grondige douane-check op Stansted (tot en met onder de simkaart van onze telefoon!!!) maar dat zie ik niet als punt van kritiek.

Het instappen begon op tijd, en we waren precies op onze schematijd weg. De vluchtduur was een kwartier langer dan de geplande tijd, door een zeer forse tegenwind en boven Zweden hadden we behoorlijk last van turbulentie. Hierop werd zeer adequaat gereageerd door het vriendelijke cabine-personeel, dat zelfs 3 keer alle bagagabakken kwam controleren bij de turbulentie. Ook de cockpitbemanning greep in, maar ook op een lager flightlevel was het best schokkerig. Tot en met de landing hadden we dichte bewolking, maar uiteindelijk waren we dan op Stockholm Skavsta.

Het is een prachtig vliegveld, alles ziet er werkelijk uit alsof het gloednieuw is, maar er is helemaal niks te beleven. Met 6 vluchten in een uur was het spitsuur, maar er was werkelijk niks te doen. Ook een opmerking waard is het inchecken; men plakt stickertjes op een kaartje waarop het vluchtnummer van de Oslo - Rotterdam service vermeldt staat. Op een vliegveld wat er zo uitziet alsof het het modernste vliegveld in Europa is, viel dit wel even tegen. We hebben lol gehad met de dames van de bagagecontrole, omdat er gewoon 10 minuten lang niemand langs kwam. Alle tijd dus voor een praatje...

Het toestel uit Rotterdam had ook last van tegenwind, en landde met een vertraging van ongeveer een kwartier op Skavsta. Het instappen ging snel en bovendien heeft Transavia ook op Basiq Air vluchten nog gewoon vaste zitplaatsen (easyJet en Ryanair allebei niet).

De vlucht was redelijk vol door annulering van de 2 voorafgaande dagen maar dit hinderde niet. Ongeveer op tijd vertrokken we vanaf baan 26 (waarbij het zo kort taxiën is dat de video met flight safety te lang duurt! zodat we deze dag 3 maal een echte demonstratie kregen, want easyJet en Ryanair hebben geen video-installatie)

Het was een erg gezellige vlucht, waarbij de cabinebemanning overduidelijk lol in het werk had en dat over wist te brengen op de passagiers. Eén uur en 26 minuten later landden we op Rotterdam (harde tailwind natuurlijk) en zo kwam dit leuke dagje tot een eind.
De verschillen tussen de drie maatschappijen vind ik zelf te verwaarlozen.

Transavia voelde iets gezelliger, easyJet een beetje gehaast (maar deze vlucht duurde ook maar 42 minuten) en Ryanair ietwat tuttig, maar wel degelijk. Alle drie vlogen ze dus keurig op tijd, en waren ze goedkoop. Alle vluchten waren zeker de moeite waard, qua cijfers zou ik voor driemaal een 7,5 gaan, waarbij Transavia een klein plusje extra krijgt.

Fabian Schipper

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020