FlyBe: Düsseldorf - Belfast, 10 oktober 2013

18 oktober 2013

Op 10 oktober vloog ik met FlyBe van Düsseldorf via Birmingham naar Belfast City Airport (George Best Airport). De verbinding met EasyJet van Schiphol naar Belfast International zou makkelijker geweest zijn, maar de tijden waarop gevlogen werd, waren met geen mogelijkheid in mijn agenda in te passen. De beste mogelijkheid zou mij een dag extra kosten.

Om 10.15 uur vertrok ik vanaf Düsseldorf met de BE7042 (een Embraer 175, stoel 1C) naar Birmingham. Het vliegtuig stond buiten geparkeerd zodat we met een bus er naar toe moesten rijden. De 2+2 opstelling geeft voldoende ruimte. Stoel 1C geeft voor 20 Euro meer heel veel extra beenruimte. FlyBe heeft het EasyJet concept: één klasse, betaalde service en gewoon heen en weer vliegen voor een redelijke prijs. De koffie en de sandwich kostten mij 7 Euro. De stewardessen deden hun werk en dat was het. Van enige communicatie over en weer met de passagiers was geen sprake.

De vlucht kwam keurig op tijd aan in Birmingham. Ik had ruim voldoende tijd om over te stappen op de BE404 van 12.35 uur naar Belfast City Airport. Het vliegveld van Birmingham is saai. Ik haat op Engelse vliegvelden het feit dat de gates waar je gaat vertrekken zo laat worden aangegeven. Deze vlucht werd uitgevoerd met een Embraer 195. Ik had tegen een meerprijs van 10 Euro stoel 15B bemachtigd. Ook nu weer fantastische ruimte. Ook weer een plichtmatige bemanning. Belfast City is een klein vliegveld (het vliegtuig keert op de baan) waar maar een enkele maatschappij komt. De vliegtuigen worden voor een overkapte golfplaten gang geparkeerd waar naar je toeloopt vanuit het vliegtuig. Binnen een mum van tijd sta je op straat.

Op de 11e oktober vloog ik ’s middags terug over Manchester met de BE481 van 15.00 uur. Wederom had ik een Embraer 195 nu met stoel 15C. Het vliegveld was zwaar bewaakt omdat PM David Cameron in Belfast op bezoek was. In elk bosje rond het vliegveldje stond een zwaar bewapende politieagent of militair. Ver weg op het platform stond de VIP BA146 van de Royal Air Force op de PM te wachten voor de terugvlucht naar Londen.

De vlucht BE481 zat compleet vol. De passagiers waren in twee grote groepen in te delen: Te blonde hoog gehakte. kort gerokte dames die een feestje in Manchester hadden en een groep homoseksuele mannen die een feestje in Manchester gingen maken. Op alle stoelen lag een enquête klaar met de vraag of je jouw FlyBe ervaring met hen wilde delen. De vragenlijst was duidelijk gericht op een vergelijk met de andere maatschappijen uit het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Omdat ik niet veel zin had iets anders te doen dan mij te vergapen aan de Blondines, heb ik de lijst maar ingevuld. Wie weet win ik de grote prijs die mij werd toegezegd.

De 3-koppige cabinebemanning deed weer plichtmatig zijn werk. Boven Manchester was het druk in de lucht en mochten wij niet landen. Daar hebben we circa een half uur rondgecirkeld in een kurketrekker beweging. Naar mate we lager kwamen, viel het pas op hoe enorm het stormde. We stonden vrij snel bij de gate en moesten via de eigen vliegtuigtrap het toestel verlaten. De transfer gaat sneller dan op Birmingham. Ook hier weer wachten op het bekend maken van de volgende gate voor mijn aansluiting naar Düsseldorf met de BE 7217 van 17.50 uur (stoel 1B).

Na de eerste Kerstversieringen bewonderd te hebben, een stropdas (2e gratis) gekocht te hebben, werd de gate toch nog bekend gemaakt. Net als gisteren weer een Embraer 175. Deze was goed gevuld met Duitsers die voor het weekend naar huis gingen. Het was blijkbaar enquête dag bij FlyBe. Dezelfde vragenlijst met weer de kans op de grote prijs (ik weet nog steeds niet wat!).

De verlegen stewardess verkocht mij weer een sandwich en een koffie. Het was stom van mij om vergeten te vragen of ze niet zo veel water in de beker wilde doen nu had ik zwart water zonder enige smaak. De vlucht was redelijk bumpy. Op tijd landden wij op Düsseldorf. Dit maal werden wij aan de slurf geparkeerd. Waardoor ik snel bij de auto had kunnen komen. Helaas was men vergeten de deur te openen. Via het aangegeven nummer dat op de deur stond, kon ik iemand waarschuwen die de inmiddels volgestroomde pier kwam bevrijden.

De vluchten verdienen alle vier een 6. Het is transport en niet meer.
E. Niemeijer

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen