KLM: Kiev - Amsterdam, 20 december 2013

27 december 2013

Om 17.00 begon mijn terugreis vanaf Kiev naar Amsterdam met de KL 1386. Ik had het genoegen met dezelfde leuke bemanning te mogen terugvliegen als ik de nacht daarvoor was aangekomen. Het toeval wilde dat wij ook in hetzelfde achenebbisj hotel hadden geslapen. Er was dus een band met deze bemanning. Ik sliep in het hotel vanwege het gemak, zij omdat ze vanwege de onrusten in Kiev niet in de stad mochten slapen vanwege hun veiligheid.

Meneer Niemeijer was dus een bekende. Ik ging lachend het vliegtuig in en deelde de ervaringen van het douchegordijn van mijn kamer met de douchegordijnen van de purser en de stewardessen. De dames hadden dezelfde slechte ervaring. Maar gedeelde smart is halve smart.

De KL1386 (B737-700 / stoel 11C) was klaar voor vertrek om 16.45 uur. Helaas mochten we niet weg. Nog meer helaas was dat op het laatste moment een vader met een jankend en krijsend jongetje binnen kwamen en op de stoelen 12D en 12E plaats namen. De lieve purser en lieve stewardessen deden hun best om het jongetje genaamd Boef te kalmeren. Dat lukte niet voor vertrek. Het jongetje werd uiteindelijk met een babyriem aan de vader vast gezet. Net na vijven mochten we weg. Boef krijste nog steeds en was niet van plan te stoppen. De irritatie bij andere passagiers en mijzelf werd groot en groter.

De stewardessen waren er inmiddels achter dat Boef zijn hand in de Skyteam lounge aan heet water had gebrand. De vader was dus toch maar ingestapt want hij moest natuurlijk naar huis. De stewardessen kwamen nog met doekjes met één of andere zalf tegen brandwonden. Boef was echter niet te kalmeren! Appelsap, mandarijntjes niets hielp. De vader bleef begripvol en zat meer in over wat zijn vrouw er van zou vinden dan wat Boef en de medepassagiers er van vonden. In mijn ogen had de man nooit aan boord mogen gaan en mijn zijn kind naar het ziekenhuis moeten gaan. De Captain (als hij het wist?) had deze passagier moeten weigeren. Boef werd uiteindelijk met pap in de pantry achter in de B737 gestald. De rust keerde na een uur dus enigszins terug.

Er waren blijkbaar klagers geweest. De KLM stuurde direct na de vlucht een e-mail om mijn ervaringen van deze vlucht op te schrijven in hun voor mij inmiddels bekende online enquête. Ik ben benieuwd wat de KLM nu met zoiets gaat doen. De cabinebemanning was te aardig en te leuk om boos op te worden. Met de vader zou in mijn ogen eens een hartig woordje gesproken dienen te worden; a) omdat het jochie bij het hete water in de lounge kon komen en b) om er dan na verbranding ook nog eens mee te gaan vliegen.

De service op zo’n vlucht van een korte drie uur is netjes: warm broodje met een drankje, cakeje met een beker koffie en nog een snackje. Vrijwel op tijd (10 minuten na geplande aankomsttijd) stond ik op Schiphol in de aviobrug van gate 16. De kerstvakantie kon beginnen. Mijn waardering voor de vlucht is slechts een 6, veroorzaakt door papa Boef.

E. Niemeijer

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019